Τη σημασία που έχει για την Ελλάδα και την Τουρκία η ειρηνική συνύπαρξη, η συνεργασία και η κοινή οικονομική ανάπτυξη, όπως στα θέματα του τουρισμού στο Αιγαίο, τόνισε ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Παναγιώτης Κουρουμπλής, μιλώντας στο 13ο Αναπτυξιακό Συνέδριο Νοτίου Αιγαίου, αμέσως μετά την επίσκεψη που έκανε, με τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα, στο Καστελλόριζο και στη Ρώ.
Τονίζοντας τη σημασία της Ναυτιλίας για την Ελλάδα και την οικονομία της, ο κ. Κουρουμπλής δήλωσε: «Μια καλή γειτονία με την Τουρκία θα επιτρέψει και στις δύο χώρες να αναπτυχθούμε οικονομικά και τουριστικά. Χρειάστηκαν πολύ μεγάλες προσπάθειες με την Υπουργό Τουρισμό, την κ. Κουντουρά, για να περιορίσουμε, με τέτοια επιτυχία τις απώλειες που είχε η κρουαζιέρα, πέρυσι, λόγω του αποκλεισμού της Τουρκίας από τους προορισμούς της κρουαζιέρας. Αυτό δείχνει ότι έχουμε κοινά συμφέροντα με την Τουρκία, στην οποία στέλνουμε μήνυμα ειρηνικής και φιλικής συνύπαρξης και ανάπτυξης. Σεβόμαστε τις Συνθήκες της Λωζάνης, δεν απειλούμε κανέναν, αλλά δε φοβόμαστε και κανέναν», δήλωσε ο κ. Κουρουμπλής, από το βήμα του Συνεδρίου.
Ο Υπουργός Ναυτιλίας σημείωσε ιδιαίτερα τον κρίσιμο ρόλο του Λιμενικού Σώματος στο Αιγαίο και τις συνεχείς επιτυχίες της Ελληνικής Ακτοφυλακής στην επιτήρηση των ελληνικών θαλασσών και στη δίωξη του λαθρεμπορίου. Σημείωσε δε ότι τα Λιμεναρχεία είναι πλήρως στελεχωμένα, μετά την κατάργηση των αποσπάσεων στις κεντρικές υπηρεσίες.
Αναφερόμενος στο έργο του Υπουργείου σημείωσε την αποκατάσταση των σχέσεων εμπιστοσύνης με όλους του φορείς της ναυτιλίας και των συναφών δραστηριοτήτων, όπως και με τους τοπικούς φορείς. Το αποτέλεσμα, είπε, είναι η εξαιρετική συνεργασία, ανεξάρτητα από ιδεολογικές διαφορές, με στόχο την εξάντληση όλων των δυνατοτήτων του ελληνικού κράτους προς όφελος της κοινωνίας και με αξιοποίηση όλων των ανθρώπων, χωρίς αποκλεισμούς και διακρίσεις.
«Στο πνεύμα αυτό, εκσυγχρονίστηκε η πλοηγική υπηρεσία, η οποία είχε εγκαταλειφθεί, είχε τεράστιες ελλείψεις και όδευε προς ιδιωτικοποίηση. Πληρώθηκαν οι κενές θέσεις, αγοράστηκε νέος εξοπλισμός και παραγγέλλονται νέα σκάφη. Στο ίδιο μήκος κύματος, καταβάλλονται τεράστιες προσπάθειες για την αναβάθμιση της δημόσιας ναυτικής εκπαίδευσης, η οποία ήταν επίσης εγκαταλειμμένη. Πληρώθηκαν οι κενές θέσεις των καθηγητών, συστάθηκαν εκατό νέες θέσεις μονίμων εκπαιδευτικών, και εντάχθηκαν δέκα εκατομμύρια ευρώ από τα περιφερειακά προγράμματα για την αναβάθμιση των ΑΕΝ. Αποκαταστάθηκε η σίτιση των σπουδαστών και ιδρύεται νέα Σχολή στην Κάλυμνο. Εφαρμόζουμε την εντολή του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα, να μην υποσχόμαστε πράγματα που δεν μπορούμε να υλοποιήσουμε, για να μην βρεθούμε εκτεθειμένοι όταν θα γίνουν εκλογές, το 2019», δήλωσε χαρακτηριστικά ο κ. Κουρουμπλής.
Αναφερόμενος στις προσπάθειες που γίνονται στην Ακτοπλοΐα, τόνισε ότι γνώμονας είναι να πάψουν οι νησιώτες να αισθάνονται αποκλεισμένοι. «Συγκρουστήκαμε και με συμφέροντα, όταν αναγκαστήκαμε να βγάλουμε πλοία από γραμμές που δεν εξυπηρετούσαν τους κατοίκους των νησιών», δήλωσε. Τόνισε επίσης τις προσπάθειες που καταβάλλονται για να γίνει πράξη η ευρωπαϊκή πολιτική της εδαφικής συνοχής, με αποκορύφωμα τα κείμενα στη Σύνοδο της ΕΕ στη Βαλέτα, μετά από κινητοποίηση όλων των ελληνικών και ευρωπαϊκών νησιωτικών περιφερειών. «Ο επόμενος στόχος είναι να εξασφαλίσουμε και προγράμματα που θα μειώνουν την απομόνωση των νησιωτικών περιοχών», είπε.
Ο κ. Κουρουμπλής αναφέρθηκε στο νέο νόμο 4504/2017 του ΥΝΑΝΠ, με τον οποίον εκσυγχρονίζεται η ελληνική λιμενική βιομηχανία, νομιμοποιούνται οι λιμενικές εγκαταστάσεις και μπορούν οι Δήμοι να συστήνουν λιμενικά ταμεία για να αναλαμβάνουν υπό την ευθύνη τους και να αξιοποιούν τα εκατοντάδες
«ορφανά λιμάνια» που υπάρχουν στη χώρα. Τόνισε τη διάταξη με την οποία τα λιμενικά ταμεία μπορούν να εκτελούν έργα έως 20.000 ευρώ, χωρίς να περιμένουν έγκριση από τις κεντρικές υπηρεσίες. «Ο επόμενος στόχος είναι να πιέσουμε ώστε τα λιμενικά ταμεία να μπορούν να κάνουν προσλήψεις για να προσφέρουν ανταποδοτικές υπηρεσίες», είπε ο κ. Κουρουμπλής. Πρόσθεσε την αξιοποίηση των ναυδέτων υπέρ των Δήμων και τη δυνατότητα των μικρών νησιωτικών Δήμων με λιγότερους από 5000 κατοίκους να προχωρούν μόνοι τους σε συμβάσεις για την ακτοπλοϊκή τους σύνδεση.
Ο υπουργός Ναυτιλίας αναφέρθηκε στα προβλήματα που παρουσιάζουν πολλά λιμάνια λόγω κακού σχεδιασμού ή κακής κατασκευής και ανέφερε ότι, για να σταματήσει το φαινόμενο αυτό, το ΥΝΑΝΠ θεσμοθέτησε την συμμετοχή των πλοιάρχων, των ανθρώπων που κατεξοχήν χρησιμοποιούν τα λιμάνια, στην ΕΣΑΛ. Αναφέρθηκε στις συνεχείς παρεμβάσεις του υπουργείου για να ξεπερνιούνται γραφειοκρατικά εμπόδια κα τόνισε την πολύ καλή συνεργασία με τους θεσμικούς παράγοντες σε Αιγαίο και Ιόνιο. «Επιλύουμε προβλήματα μέρα με τη μέρα και απαντάμε στις προκλήσεις των καιρών, για να αξιοποιήσουμε τα πελώρια συγκριτικά της πλεονεκτήματα της χώρας. Συνεργαζόμαστε με όλους τους θεσμούς για να λύσουμε τα ζητήματα που παρουσιάζονται. Αυτό πνεύμα συνεργασίας αποτελεί την κουλτούρα μας στη σχέση κεντρικής εξουσίας και αποκεντρωμένης διοίκησης. Και αυτό ίσως είναι και μια διδαχή για το πολιτικό σύστημα. Έτσι πρέπει να συνεργάζονται οι θεσμοί για να είναι αποτελεσματικοί