Παρέμβαση του Προέδρου του Επιμελητηρίου Κυκλάδων σχετικά με το Φορολογικό Νομοσχέδιο
Παρέμβαση για το Φορολογικό Νομοσχέδιο, πραγματοποίησε μέσω της παρακάτω επιστολής ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Κυκλάδων κ. Γιάννης Ρούσσος.
Πίνακας αποδεκτών
- Βουλευτές Κυκλάδων
κ. Ιωάννης Βρούτσης
κα. Αικατερίνη Μονογυιού
κ. Φίλιππος Φόρτωμας
κ. Μάρκος Καφούρος
- ΚΕΕΕ
- Επιμελητήρια Ελλάδας
- Επαγγελματικοί Φορείς – Σύλλογοι Κυκλάδων
Θέμα: «Παρέμβαση σχετικά με το Φορολογικό Νομοσχέδιο»
Αξιότιμοι κ.κ. Υπουργέ και Υφυπουργέ,
Ως Επιμελητήριο έχουμε διαχρονικά, επίμονα και συστηματικά καταδικάσει φαινόμενα φοροαποφυγής και ταχθεί υπέρ κάθε προσπάθειας με στόχο την πάταξη της φοροδιαφυγής και της λαθρεμπορίας. Υπάρχουν διατάξεις στο εν λόγω φορολογικό νομοσχέδιο που κινούνται σωστά προς αυτή τη κατεύθυνση. Στο Επιμελητήριο Κυκλάδων δραστηριοποιούνται περισσότερα από 15.000 μέλη (ατομικές επιχειρήσεις, ελεύθεροι επαγγελματίες, αυτοαπασχολούμενοι) που τους αφορά η διάταξη του ελάχιστου τεκμαιρόμενου κέρδους στην άσκηση ατομικής επιχειρηματικής δραστηριότητας, ένα μεγάλο μέρος των οποίων -όπως για παράδειγμα οι μικροί επιχειρηματίες στο χώρο της εστίασης και του λιανεμπορίου- πλήττεται από την οριζόντια εφαρμογή του μέτρου. Επιθυμούμε δε να υπερτονίσουμε τις επικίνδυνες συνέπειες που θα επιφέρει η εφαρμογή αυτού του οριζόντιου μέτρου σε μια περιφέρεια όπως οι Κυκλάδες και την ως εκ τούτου επιτακτική ανάγκη υπαγωγής των επιχειρήσεων αυτών σε καθεστώς εξαιρέσεων προκειμένου για την επιβίωσή τους.
Λυπούμαστε που η συγκεκριμένη κυβέρνηση, που έχει πιστωθεί σημαντικές τομές στον εκσυγχρονισμό της χώρας, επιλέγει ένα αναχρονιστικό μέτρο που πολύ φοβούμαστε πως όχι μόνο δεν πρόκειται να προσφέρει τα προσδοκόμενα έσοδα στα κρατικά ταμεία, αφού είναι πολύ πιθανό ότι θα οδηγήσει σε επιπλέον απώλειες Φ.Π.Α., απεναντίας θα οδηγήσει σε αδιέξοδο ένα μεγάλο μέρος των μικρών επιχειρήσεων του νομού μας.
Θεωρούμε πως όταν σχεδιάζονται και προτείνονται μέτρα οριζόντιας επιβολής, μεγαλώνουν οι ανισότητες, καθώς δεν λαμβάνονται υπόψη ιδιαίτερες συνθήκες, όπως η νησιωτικότητα, η εποχικότητα της λειτουργίας των επιχειρήσεων και τα τεράστια κενά θέσεων εργασίας, ένα νεοεμφανιζόμενο πρόβλημα καθόλου αμελητέο. Χρειάζεται διαρκώς να υπενθυμίζουμε το υψηλότερο κόστος επιχειρηματικής δραστηριότητας που οι νησιωτικές επιχειρήσεις επωμίζονται, την τεράστια αντίθεση μεταξύ των διαφορετικών σε ταχύτητα νησιών μας, τη λανθασμένη σε όλους εντύπωση της οικονομικής πραγματικότητας κρίνοντας με τις υψηλές προσδοκίες του καλοκαιριού. Μην αγνοείτε ακόμα πως σε μία περιοχή που καταμετρημένα λείπουν δεκάδες χιλιάδες εργατικά χέρια δεν υπάρχει πολυτέλεια να χαθούν μικρομεσαίες επιχειρήσεις και να υπάρξουν νέοι άνεργοι, ειδικά επαγγελματίες που βρίσκονται κοντά στη σύνταξη και που δεν θα μπορέσουν να ενταχθούν ξανά στην οικονομική ζωή.
Σε μία εποχή διαρκών επιβαρύνσεων, με συνεχιζόμενες αυξήσεις τιμών σε ενέργεια, πρώτες ύλες, στις προμήθειες των τραπεζών και τόσα πολλά άλλα, το νομοσχέδιο ενδεικτικά προβλέπει ελάχιστο τεκμαρτό εισόδημα 10.920 ευρώ (έχοντας ως βάση αναφοράς τον κατώτατο μισθό) που μεταφράζεται σε ελάχιστο φόρο περί τα 1.102 ευρώ (ακόμα και με ζημιά!), ενώ αναφορικά με το τέλος επιτηδεύματος αντί της πλήρους κατάργησής του, προβλέπει μία ασαφή και σταδιακή μείωση του σε βάθος διετίας.
Παρόλο που είναι δύσκολο να κατανοήσει κανείς πώς σε μια τουριστική περιοχή, που είχε ομολογουμένως μια καλή σεζόν, υπάρχουν επιχειρήσεις που αντιμετωπίζουν οικονομικά προβλήματα, εν τούτοις αυτή είναι δυστυχώς η πραγματικότητα.
Αυτή τη στιγμή υπάρχει στη διάθεση του Υπουργείου μια πληθώρα νέων ψηφιακών τεχνολογιών και εφαρμογών, που σε συνδυασμό με την καθολική εγκατάσταση των POS και την πλατφόρμα “MYDATA” σε πλήρη υποχρεωτική λειτουργία, αποτελούν εργαλεία εντοπισμού φοροδιαφυγής και φοροαποφυγής. Παρόλα αυτά επιλέγεται ένα τέτοιο μέτρο που δημιουργεί συνθήκες κοινωνικού αυτοματισμού. Πιστεύουμε ακράδαντα πως με τα ανωτέρω και σε συνδυασμό με την υιοθέτηση μεταρρυθμίσεων που έχουν δοκιμαστεί επιτυχώς σε άλλες οικονομίες χωρών της Ε.Ε. και των Η.Π.Α., μπορεί να επιτευχθεί ο αναγκαίος εκσυγχρονισμός του φορολογικού μας συστήματος.
Εάν παρόλα αυτά η κυβέρνηση επιμένει να προχωρήσει σε αυτό το μέτρο και επικρατήσει το σκεπτικό του νέου πλαισίου, θα θέλαμε να σας ζητήσουμε να λάβετε υπόψη όλες τις παρατηρήσεις που έχουν καταθέσει όλοι οι σχετικοί με το θέμα φορείς, όπως ενδεικτικά:
- Να υπάρξει μια γενναία διεύρυνση των προβλεπόμενων εξαιρέσεων και μειώσεων του ελάχιστου τεκμαιρόμενου κέρδους.
- Να επανεξεταστεί το ζήτημα της μη μεταφοράς ζημιών προς συμψηφισμό στη περίπτωση προσδιορισμού τεκμαιρόμενου κέρδους.
- Θεωρούμε αυτονόητο πως τα όποια μέτρα αποφασιστούν, δεν θα πρέπει να έχουν εφαρμογή στη τρέχουσα χρήση, καθώς μια τέτοια επιβολή εκτός των άλλων θα επιφέρει πρόσθετη επιβάρυνση φόρου 22% από τυχόν διαφορά συγκέντρωσης μικρότερης αξίας αποδείξεων δαπανών.
Ευελπιστούμε στην ουσιαστική βελτίωση του προς ψήφιση νομοσχεδίου ως προς την οριζόντια εφαρμογή της διάταξης του ελάχιστου τεκμαιρόμενου κέρδους στην άσκηση ατομικής επιχειρηματικής δραστηριότητας, με ξεκάθαρους όρους και όχι με όρους εικονικής μαχητότας που όλοι γνωρίζουμε ότι δε θα εφαρμοστεί στην πράξη.