Ηρακλής Ζησιμόπουλος, πρόεδρος του Σωματείου Επιχειρήσεων και Επαγγελματιών Χώρας Μυκόνου: Η αύξηση του τέλους κρουαζιέρας δημιουργεί ένα κλίμα αστάθειας στο επενδυτικό περιβάλλον της χώρας
Η μεγάλη αύξηση του τέλους κρουαζιέρας δημιουργεί ένα κλίμα αστάθειας στο επενδυτικό περιβάλλον της χώρας αναφέρει ο πρόεδρος του Σωματείου Επιχειρήσεων και Επαγγελματιών Χώρας Μυκόνου, Ηρακλής Ζησιμόπουλος στην εφημερίδα «Κυκλαδική» και προσθέτει ότι οι εταιρείες έχουν ήδη τιμολογήσει τα πακέτα τους για την επόμενη χρονιά, οπότε η ξαφνική αύξηση του τέλους δημιουργεί προβλήματα στις εταιρείες αφού δεν τους δίνεται χρόνος να προσαρμοστούν. Η απόφαση αυτή θα μπορούσε να μειώσει την επισκεψιμότητα και να επηρεάσει αρνητικά τις τοπικές επιχειρήσεις.
Απλώς προστίθεται κόστος χωρίς ανταποδοτικότητα, υπογραμμίζει ο κ. Ζησιμόπουλος, αφού ουσιαστικά μόνο το 1/3 πάει στον Δήμο, ενώ τα υπόλοιπα 2/3 θα καταλήξουν στην κεντρική κυβέρνηση για εισπρακτικούς σκοπούς.
Ο Πρόεδρος του Σωματείου Επιχειρήσεων και Επαγγελματιών της Χώρας Μυκόνου, μίλησε και για κάποιους που εκμεταλλεύτηκαν το brand name της Μυκόνου, χρεώνοντας υψηλές τιμές χωρίς την αντίστοιχη ποιότητα υπηρεσιών και τόνισε ότι χρειάζεται προσοχή να μην υπονομεύεται η φήμη του νησιού.
Χρειάζεται σκληρή δουλειά αναφέρει ο κ Ζησιμόπουλος και δεν πρέπει να επαναπαυόμαστε στις δάφνες μας. Επίσης, προσθέτει ότι χρειάζεται ένας ολοκληρωμένος χωροταξικός σχεδιασμός και για τη Μύκονο και για τη Σαντορίνη, ώστε να διασφαλίσουμε μια βιώσιμη ανάπτυξη στο μέλλον.
Συνέντευξη στον Λάμπρο Δεμερτζή
Πώς επηρεάζει η αύξηση του τέλους κρουαζιέρας από 0,35€ στα 20€ τη Μύκονο, μια απόφαση μάλιστα που ελήφθη χωρίς καμία διαβούλευση; Η Μύκονος έχει επαρκείς υποδομές για τη διαχείριση της αυξημένης κίνησης κρουαζιερόπλοιων;
Η Μύκονος δεν αντιμετωπίζει ιδιαίτερα φαινόμενα υπερτουρισμού, παρά την αύξηση της κρουαζιέρας. Η εισροή επισκεπτών είναι συνήθως διαχειρίσιμη και δεν υπερφορτώνει το νησί. Το προηγούμενο τέλος που υπήρχε, ύψους 0,35€ ήταν πραγματικά εξευτελιστικό, αλλά από το 0,35 να πάμε στα 20€ χωρίς καμία διαβούλευση, καμία συνεννόηση με την τοπική κοινωνία ή με τους αρμόδιους φορείς, θεωρώ πως είναι λάθος, ειδικά για τη Μύκονο, που διαθέτει σύγχρονες και επαρκείς υποδομές για να εξυπηρετήσει τα κρουαζιερόπλοια. Πολλές φορές έχουμε ταυτόχρονη άφιξη 5 και 6 κρουαζιερόπλοιων, τα οποία μπορούμε και τα διαχειριζόμαστε σωστά.
Υπήρξαν φωνές στη Μύκονο που ζητούσαν μέτρα για την κρουαζιέρα, όπως συνέβη στη Σαντορίνη; Πώς πιστεύετε ότι θα επηρεάσει αυτή η αύξηση τη συνολική προσέλευση τουριστών μέσω κρουαζιέρας στο νησί;
Όχι, στη Μύκονο δεν υπήρξαν τέτοιες φωνές. Το μοναδικό ζήτημα που υπήρχε και έχει ήδη τακτοποιηθεί είναι το σύστημα διαχείρισης, το περίφημο birth allocation. Αντί να έχουμε μία ημέρα με 6 κρουαζιέρες και την επόμενη καμία, προτιμήθηκε να κατανέμονται πιο ισόρροπα, με 3 ή 4 κρουαζιέρες καθημερινά. Με αυτόν τον τρόπο, οι επισκέπτες του νησιού θα απολαμβάνουν μια καλύτερη και πιο οργανωμένη εμπειρία.
Αυτό όμως έχει εν µέρει πραγματοποιηθεί φέτος και του χρόνου θα είναι σε πλήρη λειτουργία.
Δεν μπορώ να σκεφτώ το λόγο για τον οποίο 2 τέτοια νησιά όπως η Μύκονος και η Σαντορίνη επιβαρύνονται με αυτό το τέλος και με αυτό δημιουργούνται συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού , τόσο με όλους τους προορισμούς του εξωτερικού κατά βάση αλλά και του εσωτερικού που έχουν πολύ μικρότερα τέλη.
Υποστηρίζεται από κάποιες φωνές στη Σαντορίνη ότι οι επισκέπτες των κρουαζιερόπλοιων δεν καταναλώνουν και δεν συμβάλλουν στην τοπική οικονομία. Ισχύει κάτι αντίστοιχο στη Μύκονο;
Όχι, δεν ισχύει αυτό, τουλάχιστον για τη Μύκονο. Δεν υπάρχει κρουαζιέρα η οποία δεν ενισχύει την τοπική οικονομία. Υπάρχουν διάφοροι τύποι κρουαζιέρας, με διαφορετική οικονομική δυνατότητα των επιβαινόντων. Οι επισκέπτες των κρουαζιέρων ενισχύουν την τοπική οικονομία, άλλοτε περισσότερο και άλλοτε λιγότερο, ανάλογα με το budget που διαθέτουν. Όλοι, όμως, συνεισφέρουν.
Δεν έχει διαμαρτυρηθεί κανείς ότι για παράδειγμα οι επισκέπτες κρουαζιέρας εμποδίζουν τους υπόλοιπους επισκέπτες του νησιού να απολαύσουν το νησί. Έτσι κι αλλιώς κυρίως τις πρωινές ώρες η Χώρα της Μυκόνου ζει αποκλειστικά και μόνο για την κρουαζιέρα.
Η Μύκονος επειδή έχει την ευλογία να έχει και πολύ ωραίες παραλίες, όλοι αυτοί που έρχονται σαν τουρίστες στο νησί – όχι μέσω των κρουαζιερόπλοιων-, συνήθως τις πρωινές και μεσημεριανές ώρες είναι στις παραλίες, άρα η πόλη χωρίς την κρουαζιέρα θα ερημώσει.
Αν τελικά το τέλος των 20€ επηρεάσει και οδηγήσει στο βαθμό που φοβούνται οι περισσότεροι φορείς στη μείωση της κρουαζιέρας, αυτό θα είναι καταστροφικό κυρίως για τη Χώρα της Μυκόνου.
Έχουν υπάρξει αντιδράσεις από εταιρείες για το νέο τέλος των 20€, με κάποιες να προειδοποιούν για πιθανή μείωση της ζήτησης; πώς θα επηρεαστούν οι επιχειρήσεις της Μυκόνου ;
Εάν έρθει λιγότερος κόσμος εξαιτίας αυτού του τέλους, επηρεάζονται άπαντες δηλαδή από τα μικρομάγαζα που πουλάνε τουριστικά είδη μέχρι και τα καταστήματα εστίασης. Αυτό που χτυπάει πολύ άσχημα στις εταιρείες και επειδή εγώ μίλησα με κάποιους φορείς είναι το ξαφνικό και απροειδοποίητο δηλαδή οι περισσότεροι εξ αυτών ήδη έχουν αυτή τη στιγμή πουλήσει, έχουν βάλει τιμή στα πακέτα για το χρόνου , με αποτέλεσμα να τους δίνεται ένα σήμα από την κυβέρνηση ότι το επενδυτικό περιβάλλον είναι ασταθές.
Ένα τέτοιο μέτρο που αυξάνει κατακόρυφα από 0,35€ σε 20€ ανά επιβάτη το τέλος κρουαζιέρας και που πρόκειται να τεθεί σε ισχύ άμεσα την επόμενη σεζόν, δεν δίνει το χρόνο στις κρουαζιέρες, στις εταιρείες αυτές να προετοιμαστούν, να αναπροσαρμόσουν αντίστοιχα τα πακέτα προς τους πελάτες τους και αυτό δημιουργεί ένα κλίμα αστάθειας στο επενδυτικό περιβάλλον της χώρας που αποτελεί ίσως και το μεγαλύτερο πλήγμα στη χώρα. Αν λοιπόν αλλάζουν οι κανόνες του παιχνιδιού από τη μια στιγμή στην άλλη, πώς θα επενδύσει κάποιος στην κρουαζιέρα, σκεπτόμενος ότι σε ένα χρόνο , μπορεί η κυβέρνηση να αποφασίσει κάτι άλλο, ένα άλλο τέλος, πχ ένα περιβαλλοντικό τέλος επιπλέον από αυτό που ισχύει τώρα, που είναι έτσι κι αλλιώς αυξημένο για τα πλοία που πάνε στη Μεσόγειο.
Αυτές οι αποφάσεις πρέπει να λαμβάνονται με πολύ μεγάλη υπευθυνότητα και με διαβούλευση με όλους τους φορείς και να δίνεται και χρόνος σε όλους να προσαρμοστούν σε αυτά.
Επιπλέον, αν εφαρμοστεί αυτό το μέτρο το 1/3 που προβλέπεται να εισπραχθεί για τις ανάγκες της τοπικής κοινωνίας είναι πολύ μικρό ποσό, την ίδια στιγμή που τα 2/3 θα πηγαίνουν για καθαρά εισπρακτικούς λόγους, στα ταμεία της κεντρικής κυβέρνησης.
Πολλοί υποστηρίζουν ότι η Μύκονος και η Σαντορίνη είναι δύο «προνομιούχες επιχειρήσεις», οι οποίες «κόβουν εισιτήρια», οπότε η μεγαλύτερη φορολόγηση θα εξασφαλίσει μεγαλύτερα έσοδα για την κρατική μηχανή.
Οι κεντρικές κυβερνήσεις στο διηνεκές δεν θα πρέπει να βλέπουν τη Μύκονο και τη Σαντορίνη σαν 2 αγελάδες, τις οποίες αρμέγουν μονίμως για να βγάλουν το γάλα με το οποίο θα ταΐσουν τους πάντες. Δηλαδή θα πρέπει αυτές τις αγελάδες, αντί να τις κυνηγάνε και να τις συκοφαντούν, να τις προσέχουν, να τις φροντίζουν και σιγά σιγά να προσπαθούν να τις βοηθούν για να δίνουν ακόμα καλύτερο γάλα .
Προφανώς θα πρέπει να συνεισφέρουν όλοι στον κρατικό προϋπολογισμό, αλλά θα πρέπει να υπάρχει και ένα τέλος ανταποδοτικότητας απέναντι σε αυτά τα νησιά, που δεν είναι ένα και δύο χρόνια, αλλά εδώ και 50 χρόνια, ίσως και παραπάνω, αποτελούν τη ναυαρχίδα του ελληνικού τουρισμού και θα πρέπει να τα σεβόμαστε και να τα διαφυλάττουμε σαν κόρη οφθαλμού.
Ποια είναι η εκτίμησή σας για την απόδοση της φετινής τουριστικής σεζόν στη Μύκονο; Ήταν καλύτερη ή χειρότερη από τις προηγούμενες χρονιές; Ποιοι παράγοντες επηρέασαν θετικά ή αρνητικά την εξέλιξη της σεζόν;
Θα έλεγα ότι είναι μία σεζόν χειρότερη από την περσινή και την προπέρσινη. Όχι σημαντικά, ελάχιστα χειρότερη, αλλά θα πρέπει να λάβουμε υπόψη ότι τόσο το 22 όσο και το 23 ήταν πάρα πάρα πολύ καλές σεζόν για τη Μύκονο.
Οι παράγοντες που επηρέασαν είναι διάφοροι. Οι αυξημένες τιμές, το no value for money, δηλαδή πολλές φορές κάποιοι χρησιμοποίησαν το brand name της Μυκόνου και χρέωσαν υπερβολικές τιμές είτε σε καταλύματα, είτε σε ξενοδοχεία είτε σε εστίαση, χωρίς να έχουν την αντίστοιχη ποιότητα υπηρεσιών, κάτι το οποίο δρα δυσφημιστικά στο νησί και πρέπει να το προσέξουμε και θεωρώ ότι η αγορά αυτό από μόνη της θα το αυτορρυθμίσει.
Για κάποιο λόγο τον οποίον δεν τον γνωρίζω η Μύκονος πολλές φορές έχει βρεθεί στο αρνητικό επίκεντρο της δημοσιότητας.
Δηλαδή, ότι συμβαίνει στη Μύκονο και πολλές φορές και στη Σαντορίνη, λαμβάνει διαστάσεις τεράστιου θέματος, ενώ αν γίνει το ίδιο ακριβώς αν σε κάποιο άλλο μέρος της Ελλάδας, δεν δίνεται σημασία και αυτό είναι κάτι το οποίο το υποδαυλίζουν ξανά και ξανά τα ΜΜΕ, τα οποία έχουν συμφέροντα σε διαφορετικούς ανταγωνιστικούς προορισμούς του εξωτερικού. Για παράδειγμα, έχουν συμφέρον να πάνε οι Γάλλοι στις Κάννες παρά να έρθουν στη Μύκονο, οι Ισπανοί στην ‘Ιμπιζα κλπ.
Άρα εμείς αντί να συκοφαντούμε τα νησιά αυτά θα πρέπει, όπως είπαμε, να τα προσέχουμε σαν κόρη οφθαλμού.
Η Μύκονος και η Σαντορίνη εδώ και πάρα πολλά χρόνια βρίσκονται στην πρωτοκαθεδρία του τουριστικού προϊόντος της Ελλάδας και θεωρώ ότι θα συνεχίσουμε και είμαστε και είμαστε πολύ αισιόδοξοι για το μέλλον, αρκεί και οι κυβερνήσεις να μην βλέπουν αυτά τα 2 νησιά μόνο ως ένα μέσο για να εισπράξουν φόρους, αλλά είναι σημαντικό να αυξηθούν οι πόροι για τις τουριστικές επενδύσεις και να παραμείνουν ψηλά στην πρώτη τα νησιά, κάτι που θα μας ωφελήσει όλους.
Θεωρείτε ότι πρέπει να υπάρξουν περαιτέρω ενέργειες από πλευράς πολιτείας και από την τοπική αυτοδιοίκηση για την ενίσχυση του brand name της Μυκόνου;
Προφανώς, δεν υπάρχει κανένας προορισμός πλέον, ο οποίος να πουλάει από μόνος του, θέλει πάρα πολλή δουλειά κατά τη διάρκεια του χειμώνα τόσο από εμάς τους ίδιους όσο και από τους αυτοδιοικητικούς, κεντρικούς φορείς , τον ΕΟΤ κλπ, ώστε να προβληθούν τα νησιά αυτά, να δείξουμε τις ιδιαιτερότητες των νησιών, να αυξήσουμε τη σεζόν κυρίως στη Μύκονο, η Σαντορίνη θεωρώ ότι έχει πολύ μεγαλύτερη σεζόν.
Στη Μύκονο πρέπει να αναδείξουμε και τις δραστηριότητες που μπορεί να ο τουρίστας να απολαύσει και off season, όπως για παράδειγμα τη Δήλο,έναν από τους σπουδαιότερους αρχαιολογικούς χώρους της Ελλάδας, τη γαστρονομία κλπ
Χρειάζεται προσπάθεια, δεν μπορούμε να επαναναπαυόμαστε στις δάφνες μας, στο ότι έχουμε πολύ ωραίες παραλίες, ωραίο ήλιο ,ωραία διασκέδαση.
Δεν είναι μόνο αυτό η Μύκονος . Επίσης η Σαντορίνη δεν είναι μόνο το ηλιοβασίλεμα, η καλντέρα, το ωραίο κρασί.
Θέλει αγώνα διαρκείας ώστε να προσεγγίσουμε όσο γίνεται πιο ποιοτικό τουρισμό, να έχουμε βιώσιμη ανάπτυξη και ένα ολοκληρωμένο χωροταξικό σχέδιο και για τα 2 νησιά, να δούμε ποια είναι η φέρουσα ικανότητα, να σταματήσουμε να αναπτυσσόμαστε χωρίς κανένα έλεγχο και χωρίς κανένα μέτρο, να μπουν κάποιοι κανόνες στο παιχνίδι και γενικά να κοιτάξουμε την επόμενη μέρα και την επόμενη δεκαετία με σοβαρότητα και με υπευθυνότητα, ώστε αυτό που παραλάβαμε από τους πατεράδες μας και τους παππούδες μας να το παραδώσουμε ακόμα καλύτερο στα παιδιά μας.