«Σκούπα» έπεσε στα (κατά μήκος και) εκατέρωθεν του δρόμου προς Αεροδρόμιο, χαντάκια που «ανοίξανε», επιτέλους! Καιρός, ήτανε!
Κάθε άνοιξη συνηθίζουμε να γκρινιάζουμε για τα χαντάκια τα σκουπιδοφορτωμένα, τα χαντάκια τα χορταριασμένα, τα χαντάκια που θέλουν καθάρισμα. Κι εφέτος το ίδιο βιολί, εγκαίρως, πιάσαμε… Και η επιμονή μας αυτή, απέδωσε!
…Αλλά και η βούρτσα έπιασε δουλειά στα πεζοδρόμια πέριξ της περιοχής του πρώην θερινού σινεμά. Κι αυτό καλό! Πολύ καλό! Άντε! γιατί έρχεται καλοκαίρι και επιβάλλεται η πόλη μας να αποκτήσει εικόνα καλύτερη από αυτήν που είχε όλους τους προηγούμενους μήνες.
Με πολλά χτυπήματα δαμάζεται η βελανιδιά» λέει μια παροιμία… Και η ώρα της «βελανιδιάς» (χαντακιών), ήρθε! Το αποτέλεσμα, ικανοποιητικό! Δεν θα πρέπει να λησμονήσουμε πάντως ότι υπάρχουν ακόμη χαντάκια χιλιομέτρων που χρειάζονται «σουλούπωμα». Ας ελπίσουμε πως η προσπάθεια που ξεκίνησε δεν θα σταματήσει εδώ.
Πάμε τώρα στο οδικό δίκτυο, δημοτικό και περιφερειακό. Περιφερειακό, πρωτίστως.
Στο σημείο αυτό σκόπιμο κρίνουμε και προχωρήσουμε στην διατύπωση των παρακάτω επισημάνσεων που αφορούν στην αποκατάσταση του οδικού δικτύου που ανήκει σήμερα στην ημετέρα Περιφέρεια.
Χωρίς άλλες χρονοτριβές θα πρέπει να αποκατασταθούν οι ακαταλληλότητες και φθορές που έχει υποστεί και οι οποίες δημιουργούν χίλιους δυο κινδύνους για τους οδηγούς μικρών και μεγάλων οχημάτων.
Όλοι γνωρίζουμε την εικόνα που παρουσιάζουν οι δρόμοι στα ορεινά του νησιού μας, και όχι μόνο, μετά από μια δυνατή νεροποντή. Μετατρέπονται σε παγίδες θανάτου. Πλημμυρίζουν οι δρόμοι εκεί στα ορεινά, με αποτέλεσμα οι λακκούβες να μη γίνονται αντιληπτές από τους οδηγούς που ανά πάσα στιγμή κινδυνεύουν να «παγιδευτούν» μέσα στις λακκούβες με ό,τι αυτό συνεπάγεται και για την ίδια την σωματική τους ακεραιότητα.
Μέχρι σήμερα ελάχιστα ήσαν τα κονδύλια της Περιφέρειας Ν. Αιγαίου που δαπανήθηκαν για την αντιμετώπιση των αναγκών συντηρήσεως του οδικού δικτύου. Όπου δε έγινε συντήρηση, το αποτέλεσμα μιλάει από μόνο του.
Υπάρχει πρόβλημα. Και όποιος κάνει πως δεν το βλέπει, μάλλον κοροϊδεύει τον κόσμο και τον ίδιο του τον εαυτό.
Με δεδομένη την μη επιλεξιμότητα δαπανών συντηρήσεως των οδικών έργων στο ΕΣΠΑ, σήμερα έχουν συσσωρευτεί προβλήματα που δημιουργούν συνθήκες επικινδυνότητας και ανασφάλειας στην κυκλοφορία των οχημάτων, καθώς και κινδύνους αποκοπής της κυκλοφορίας από αστοχίες υλικών, καταπτώσεις πρανών σε τμήματα με ανεπαρκή γεωμετρικά χαρακτηριστικά.
Ο σωστός, ο ασφαλής, ο ευπρεπισμένος δρόμος στηρίζει τον πολίτη/δημότη. Όπως στηρίζει και τον Τουρισμό διότι οι επισκέπτες στα επισκέψιμα μέρη απαιτούν τουλάχιστον καλούς δρόμους προσβάσεως.
Δεν είναι λίγα, φίλες και φίλοι, τα επικίνδυνα προβλήματα που εντοπίζονται στην μεγαλύτερη έκταση του περιφερειακού οδικού δικτύου του νησιού μας.
Στο σημείο αυτό θα πρέπει να επισημανθεί ότι επιβάλλεται να προχωρήσει χωρίς άλλες χρονοτριβές η ασφαλτόστρωση όλων των νέων διανοίξεων που είναι σε εκκρεμότητα.
Πολλές είναι οι περιοχές του νησιού μας που παρουσιάζουν τεράστια ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια. Οι περιοχές αυτές χρειάζονται φροντίδα. Επαναλαμβάνουμε: η προσβασιμότητα, ή, – αν θέλετε – η βελτίωση της προσβασιμότητας των πολιτών σε πολλά σημεία της αλλά και την εξάλειψη μιας σειράς προβλημάτων (λάσπη και σκόνη), που προκαλούνταν από τις βροχές τους χειμερινούς και μήνες και την ζέστη το καλοκαίρι είναι το μεγάλο ζητούμενο.
Θα είναι η ανακούφιση των μονίμων κατοίκων του νησιού μας, των επισκεπτών επίσης καθώς και των οδηγών μεγάλη εάν και εφόσον ασφαλτοστρωθούν οι στραπατσαρισμένοι περιφερειακοί δρόμοι στα ορεινά και στα πεδινά.
Πολλά χιλιόμετρα του δικτύου έχουν κατασκευαστεί με τεχνικά χαρακτηριστικά του 1960!!! Θυμίζουμε ότι βάσει αυτοψιών που προ ετών έκαναν οι τεχνικές υπηρεσίες της (καταργηθείσας) Νομαρχιακής Αυτοδιοικήσεως Κυκλάδων, το μεγαλύτερο μέρος του είναι κατεστραμμένο. Μέχρι σήμερα πάντως, ελλείψει κονδυλίων από την πολιτεία, δεν έχει εκπονηθεί μια ολοκληρωμένη μελέτη για την ακριβή καταγραφή της κατάστασης του δημοτικού και επαρχιακού δικτύου, την διαπίστωση των πραγματικών αναγκών και την κατάθεση συγκεκριμένης προτάσεως. Οι αυτοψίες των τεχνικών υπηρεσιών της νομαρχίας δείχνουν ότι σε μεγάλα τμήματα του δικτύου υπάρχουν λακκούβες, πλαστικές παραμορφώσεις, ρωγμές και αυξημένη ολισθηρότητα, κατάσταση που εγκυμονεί κινδύνους για τους οδηγούς.
Οι στοιχειώδεις προδιαγραφές για το οδόστρωμα, την σήμανση, την καθαριότητα και προπάντων την ασφάλεια (που πρέπει να παρέχει ένας δρόμος που θεωρείται δημοτικός ή επαρχιακός οδικός άξονας) δεν υφίστανται… Δυστυχώς.
Άμεση θα πρέπει να είναι η δραστηριοποίηση των αρμοδίων προκειμένου να αντιμετωπιστεί το εν λόγω πρόβλημα…
Κοινή είναι η διαπίστωση που θέλει δεκάδες άνθρωποι να τραυματίζονται ετησίως, κάποιοι από αυτούς θανάσιμα μάλιστα, σε τροχαία ατυχήματα που συμβαίνουν με όλο και πιο αυξημένη συχνότητα, εξαιτίας κυρίως της επικινδυνότητας των δρόμων του νησιού μας.
Οδικό δίκτυο. Δημοτικό και περιφερειακό (νομαρχιακό): Οξύ το πρόβλημα…
Ελλείψεις εντοπίζονται και σε άλλους κεντρικούς και ημικεντρικούς δρόμους του νησιού μας, εντός και εκτός Χώρας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΛΑΧΑΚΗΣ