Συνέντευξη στο Λάμπρο Δεμερτζή
Οι σημαντικές ελλείψεις σε διδακτικό προσωπικό στη Σχοινούσα, δεν εμπόδισαν την δραστήρια διευθύντρια του γυμνασίου με Λυκειακές τάξεις να προχωρήσει σε σημαντικές περιβαλλοντικές και εκπαιδευτικές δραστηριότητες για τους μαθητές. «Εστιάσαμε στις περιβαλλοντικές δράσεις. Μας εμπνέει το περιβάλλον του νησιού, ο μικρόκοσμος και της πιο μικρής παραλίας που νιώθουμε ότι πρέπει να προστατέψουμε» αναφέρει η διευθύντρια του Γυμνασίου με λυκειακές τάξεις Σοφία Αντωνιάδου. «Ο πλαστικοφάγος ήταν μια ιδέα από τη στιγμή που εντοπίσαμε ένα μεγάλο δίχτυ. Στη συνέχεια μαζέψαμε όλα τα πλαστικά και δημιουργήσαμε αυτό το «καλόβολο τέρας» όπου τα παιδιά με χαρά έλαβαν μέρος σε αυτή την δράση οικολογικού χαρακτήρα.
Ουσιαστικά πηγαίνουμε προς το τέλος της σχολικής χρονιάς. Μια πολύ δημιουργική θα λέγαμε για το γυμνάσιο και λύκειο της Σχοινούσας. Πέρα από τα μαθήματα είχατε την ευκαιρία να κάνετε και πολλές δράσεις μέσα σε αυτή την σχολική χρονιά. Νομίζω είστε ικανοποιημένη.
Πράγματι για εμάς ήταν μια σχολική χρονιά γεμάτη δράσεις, οφείλουμε να πούμε ότι αυτό το παράθυρο που ανοίχτηκε εξ αιτίας της πανδημίας, η εξ αποστάσεως επαφή, τόπους δράσεις, γεγονότα με το έξω από το νησί, συνεχίστηκε και κατά την διάρκεια της δια ζώσης εκπαίδευσης και μας άνοιξε πολλές δυνατότητες.
Θέλω να αναφερθούμε σε αυτές και κυρίως θέλω να εστιάσουμε στην τελευταία δράση που έχει και οικολογικό χαρακτήρα και κοινωνικό αλλά και εκπαιδευτικό.
Η αλήθεια είναι ότι εστιάσαμε στις περιβαντολογικές δράσεις, γιατί μας εμπνέει το περιβάλλον του νησιού, μας εμπνέει όλος αυτός ο μικρόκοσμος και της πιο μικρής παραλίας που νιώθουμε ότι πρέπει να τον προστατεύσουμε και από το πλαστικό που και εσείς γνωρίζετε ότι το συναντάμε πια παντού. Στην πραγματικότητα οι περισσότερες δράσεις μας είχαν τέτοιο περιβαλλοντικό προσανατολισμό ευαισθητοποίησης και κινητοποίησης μαζί, αλλά δεν έλειψαν και δράσεις με χαρακτήρα πολιτισμικό, με χαρακτήρα καθαρά επιστημονικό.
Θέλω μου πείτε λίγο για τον «πλαστοκοφάγο», την τελευταία δράση σας προκειμένου να μαζέψετε τα πλαστικά από τη Σχοινούσα.
Η ιδέα έχει τις ρίζες της στην περσινή χρονιά με την ανακάλυψη ενός πολύ μεγάλου κομματιού διχτυού σε κάποια παραλία και την φύλαξή του ολόκληρο το καλοκαίρι στον χώρο του σχολείου. Η συνέχεια αυτής της ιδέας ήρθε την φετινή χρονιά όταν συντέλεσαν αρκετοί ευνοϊκοί παράγοντες. Ήρθε στο σχολείο μας η ανακοίνωση ενός διαγωνισμού του κοινωφελούς ιδρύματος Αθανάσιος Λασκαρίδης με τίτλο «Η θάλασσα που θέλω να έχω» και οι συνάδελφοι που τοποθετήθηκαν στο σχολείο σαν μόνιμοι ή σαν αναπληρωτές έδειξαν μεγάλο ενδιαφέρον και αρχίσαμε όλοι μαζί να σκεφτόμαστε γύρω από αυτό, από το τι θα μπορούσαμε να δημιουργήσουμε. Η ιδέα στην οποία καταλήξαμε ήταν να δημιουργήσουμε ένα καλόβολο τέρας που μάζευε για εμάς τα πλαστικά. Τα πλαστικά από τα μπουκάλια μιας χρήσης όπως γνωρίζετε πολύ καλά είναι πάρα πολλά, γιατί όλοι μας τέτοια χρησιμοποιούμε για να πιούμε νερό και για να μαγειρέψουμε.
Αυτά τα μπουκάλια που μαζέψατε έγιναν και δράσεις και σε παραλίες ή μόνο ήταν τα μπουκάλια που χρησιμοποιούν οι κάτοικοι; Θέλω να πω υπήρχε μεγάλη περιβαλλοντική ρύπανση στην Σχοινούσα; Γιατί φαντάζομαι δεν έχετε τις εικόνες που έχουμε από άλλα νησιά που μαζεύουμε τόνους από σκουπίδια και πλαστικά από τις παραλίες.
Έχετε δίκιο σε αυτό που λέτε. Να διευκρινίσω λοιπόν ότι είναι πλαστικό που μαζέψαμε εμείς και το προστατέψαμε για να μην το δούμε μετά στις παραλίες. Και εμείς συναντάμε στις παραλίες πλαστικό αλλά όχι μεγάλες ποσότητες.
Πως το αγκάλιασαν οι μαθητές της Σχοινούσας αυτό;
Όλοι ανταποκρίθηκαν πολύ θερμά φέρνοντας το υλικό. Κινητοποιήθηκαν στις διάφορες φάσεις της επεξεργασίας του, είναι δομημένο το υλικό. Δεν είναι άτακτα ριγμένο μέσα σε ένα δίχτυ οπότε καθοδηγήθηκαν από τον συνάδελφο των Μαθηματικών σε διάφορες φάσεις της γραμμής παραγωγής και κάθε φορά βρισκόμαστε μπροστά σε μια ευχάριστη έκπληξη: ότι κάθε φορά που τα παιδιά χρειαστεί να κάνουν κάτι δημιουργικό, ανταποκρίνονται πολύ ζεστά.
Και το αποτέλεσμα ήταν να δημιουργηθεί αυτός ο πλαστικοφάγος;
Τον πλαστικοφάγο τον έχουμε στην μεγάλη βεράντα του σχολείου μας, αλλά για εμάς θα ήταν πολύ ευχάριστο να μπορέσουμε να τον βάλουμε με κάποιον τρόπο σε ένα κομβικό σημείο του νησιού, να τον τοποθετήσουμε εκεί και να τον φωτογραφήσουμε μια μέρα σχετική με το περιβάλλον.
Και φυσικά να περάσει το μήνυμα και στους επισκέπτες γιατί μπαίνουμε σε περίοδο όπου το νησί θα έχει αρκετό κόσμο, πολλούς επισκέπτες να καταλάβουν ότι οι παραλίες του νησιού δεν είναι για τα πλαστικά αλλά για να ξεκουραζόμαστε και να κάνουμε τα μπάνια μας.
Σωστά τα λέτε. Ο καταλληλότερος χώρος που είχαμε προσδιορίσει για να ολοκληρωθεί αυτό το μήνυμα θα ήταν το λιμάνι του νησιού. Ακόμα βέβαια δεν τον έχουμε μεταφέρει από την βεράντα γιατί έχει γίνει τεράστιος.
Έχετε ικανοποιηθεί στις προσδοκίες σας σχετικά με το γυμνάσιο λύκειο της Σχοινούσας, σας έχει καλύψει τις εκπαιδευτικές σας ανάγκες αλλά και πεποιθήσεις σαν εκπαιδευτικός που είστε;
Μου τις έχει καλύψει με την έννοια ότι βρίσκομαι σε έναν τόπο που μπορώ να προσφέρω όλο αυτό το υλικό που ευτυχώς έχω συσσωρεύσει τα προηγούμενα χρόνια. Είναι σαν να με προετοίμασαν τα προηγούμενα χρόνια για να έρθω εδώ και ευτυχώς αισθάνομαι ότι μπορώ να προσφέρω πολύ περισσότερα. Βέβαια πρέπει να γνωρίζετε ότι κάθε χρονιά έχει μεγάλη σημασία η ομάδα των εκπαιδευτικών που θα συλλειτουργήσουν. Αυτό ήταν και το ευτύχημα αυτή την χρονιά, όταν συντονίζονται οι προθέσεις προς την ίδια κατεύθυνση, αποδεικνύεται ότι ακόμα και στα πιο δύσκολα μέρη, τα πιο ολιγάριθμα μέρη μπορούν να βρεθούν λύσεις.
Αυτό είναι ένα πολύ σημαντικό μήνυμα που θέλω να περάσει και στα πολυπληθέστερα σχολεία των Κυκλάδων, διότι από μια μικρή κουκίδα μπορεί να βγει κάτι πολύ σημαντικό, από ένα σπόρο μπορεί να γίνει ένα ολόκληρο δέντρο και αυτό το οφείλουμε στους εκπαιδευτικούς μας.
Να σας πω πάνω σε αυτό όμως ότι δεν σημαίνει ότι δεν έχουμε προβλήματα. Όλη την χρονιά φέτος στο σχολείο δεν υπήρχε καθηγητής Αγγλικών, δεν έχει καν καθηγητή φυσικής αγωγής. Και η σύνδεση που έχουμε στο διαδίκτυο είναι της τάξης των 24 mbps. Επίσης κάτι πολύ σημαντικό, το σχολείο δεν είναι προσβάσιμο σε άτομα με ειδικές ανάγκες και μάλιστα απαντήσαμε και σε μια έκθεση περί προσβασιμότητας, του επιμελητηρίου και καταγράψαμε όλες αυτές τις δυσκολίες που έχει. Και μάλιστα εξακολουθεί, επειδή τελειώνει και η σχολική χρονιά, εξακολουθούν οι διαπιστώσεις περί επικινδυνότητας όχι μόνο για τα άτομα με ειδικές ανάγκες αλλά για τον οποιοδήποτε επισκέπτη του χώρου, των γενικών εγκαταστάσεων του αύλειου χώρου, τα προβλήματα που έχουμε στο γήπεδο τα έχετε ανδείξει και εσείς -με το κατεστραμμένο ταρτάν. Όλα αυτά εξακολουθούν, δεν έχουν λυθεί.
Και όμως είστε τόσο δημιουργικοί και σαν σχολείο, τα παιδιά όλοι και οι εκπαιδευτικοί και οι κάτοικοι που φαντάζομαι σας στηρίζουν.
Η αισιοδοξία είναι μονόδρομος, αν δεν είσαι αισιόδοξος πρέπει να διαλέξει άλλο επάγγελμα και όχι το λειτούργημα του εκπαιδευτικού.