Η ελληνική κυβέρνηση μίλησε, η αγορά κινητοποιήθηκε και τα ελληνικά πράσινα νησιά γίνονται πόλος έλξης εγχώριων και διεθνών επενδυτών οι οποίοι με τη σειρά τους «χτίζουν» το δικό τους χαρτοφυλάκιο με «δείγματα γραφής» τα οποία θα θέσουν τις βάσεις για αντίστοιχες επενδύσεις σε ολόκληρο τον κόσμο.
Στη συνέντευξη που παραχώρησε ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, στο περιθώριο της επίσκεψής του στη Νέα Υόρκη αναφέρθηκε στο μακροπρόθεσμο σχέδιο για το βιώσιμο Τουρισμό αναδεικνύοντας τον επείγοντα χαρακτήρα των αντίστοιχων παρεμβάσεων. «Έχουμε ένα μακροπρόθεσμο σχέδιο για να διασφαλίσουμε ότι ο τουρισμός μας θα συνεχίσει να αναπτύσσεται με τρόπο βιώσιμο. Έχουμε ιδιαίτερα ευαίσθητα οικοσυστήματα, όπως γνωρίζετε, στην Ελλάδα, κυρίως τα νησιά μας. Θα πρέπει να τα προστατεύσουμε. Θα πρέπει να τα μετατρέψουμε σε “πράσινα νησιά” με πολύ, πολύ γρήγορο ρυθμό. Στο τέλος της ημέρας, οι τουρίστες που επισκέπτονται την Ελλάδα θέλουν μια μοναδική εμπειρία και τους ενδιαφέρει το ζήτημα του βιώσιμου τουρισμού. Με ενθαρρύνουν πραγματικά όσα πετύχαμε αυτό το καλοκαίρι», σημείωσε ο πρωθυπουργός μιλώντας στους δημοσιογράφους Tom Keene και Lisa Abramowicz.
Η ελληνική πρωτοβουλία GR-eco Islands που στοχεύει στην προώθηση μιας ολοκληρωμένης πράσινης μετατροπής μικρών νησιών (έως 5.000 κατοίκους), δημιουργεί σταδιακά ένα αφήγημα το οποίο θα κάνει το γύρο του κόσμου και θα αποτελέσει ένα νέας κοπής εργαλείο marketing το οποίο προωθεί το εγχώριο τουριστικό προϊόν αλλά και τις επενδύσεις. Μέσω των Gr-Eco Islands θα αποτελέσουν πρότυπα αειφορίας, εφαρμογής νέων τεχνολογιών και μεθόδων σε τομείς όπως είναι η διαχείριση αποβλήτων, οι πράσινες μετακινήσεις και η παραγωγή ενέργειας.
Συνολικά δρομολογούνται δράσεις σε 40 μικρά ελληνικά νησιά, τα οποία μεταξύ άλλων συμπεριλαμβάνουν τα εξής: Σύμη, Αγαθονήσι, Μεγίστη, Αρκιοί, Μαράθι, Κάσος, Ψέριμος, Γυαλί, Λειψοί, Τέλενδος, Νίσυρος, Τήλος, Μεγαλονήσι, Οινούσσες, Ψαρά, Φούρνοι, Θύμαινα, Αμοργός, Ανάφη, Δονούσα, Ηράκλεια, Αντίπαρος, Σχοινούσα, Ίος, Σίκινος, Κουφονήσι Φολέγανδρος, Θηρασιά, Κύθνος, Κίμωλος, Σέριφος, Σίφνος, Κέα.
Τα πρώτα επιτεύγματα
Το πρώτο πράσινο νησί στην Ελλάδα είναι η Τήλος. Ο υβριδικός σταθμός της Τήλου, που υλοποίησε και λειτουργεί ο Όμιλος Eunice αποτελεί τον πρώτο υβριδικό σταθμό στην Ελλάδα και τον πρώτο υβριδικό σταθμό, ο οποίος συνδέθηκε στο δίκτυο και υπέγραψε σύμβαση προμήθειας ενέργειας στην Ευρώπη.
Φέτος το καλοκαίρι, η Χάλκη έγινε το πρώτο GR-eco island, ένα project για το οποίο ένωσαν τις δυνάμεις τους η ελληνική κυβέρνηση και ελληνικές και γαλλικές εταιρείες όπως η Citroen, η AKUO ENERGY GREECE, η OMEXOM/Vinci Energies, η Vodafone Eλλάδας και ην ALD Automotive. Η δράση στο νησί της Χάλκης περιλαμβάνει την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστημάτων για την παραγωγή καθαρής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές για την κάλυψη των ενεργειακών αναγκών του νησιού, την παροχή αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων και υποδομών επαναφόρτισης με ταυτόχρονη ενσωμάτωση «έξυπνων» συστημάτων δημόσιου φωτισμού. Το έργο προβλέπει επίσης την ανάπτυξη καινοτόμων τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών και τεχνολογικών εφαρμογών, με αιχμή του δόρατος την ανάπτυξη υποδομών 5G και ευρυζωνικών δικτύων και την εφαρμογή «έξυπνων» λύσεων στα δίκτυα ενέργειας και μεταφορών του νησιού.
Η Αστυπάλαια εντάχθηκε πρόσφατα στα Smart & Sustainable Islands. Το νησί των 1.334 κατοίκων το οποίο υποδέχεται ετησίως 72.250 τουρίστες θα καταστεί ενεργειακά αυτόνομο και θα παράγει ηλεκτρική ενέργεια από ΑΠΕ σε συνδυασμό με σύστημα αποθήκευσης. Τα συμβατικά οχήματα που κυκλοφορούν στο νησί θα αντικατασταθούν με ηλεκτρικά που θα φορτίζουν αποκλειστικά από ενέργεια που παράγεται από ΑΠΕ ενώ oι πρώτοι 12 φορτιστές, δωρεά της VW, έχουν ήδη παραδοθεί. Στόχος είναι η αναδιάρθρωση των δημόσιων συγκοινωνιών και των μετακινήσεων στο νησί και στο πλαίσιο αυτό προβλέπει ένα καινοτόμο ψηφιακό σύστημα παραγγελίας και διανομής ηλεκτροκίνητων μεταφορικών μέσων (on-demand και ride-sharing). Στο πλαίσιο αυτό προβλέπονται υψηλές επιδοτήσεις, μέσω του προγράμματος e-Astypalea, για αγορά/μίσθωση ηλεκτρικού οχήματος από μόνιμους κατοίκους, επιχειρήσεις και ταξί με προϋπολογισμό 9 εκατ. ευρώ έως τις 31/12/2023.
Η αγορά αναλαμβάνει πρωτοβουλίες σε ολόκληρη τη νησιωτική χώρα
Φυσικά, οι βιώσιμες επενδύσεις δεν περιορίζονται μόνο στα μικρά νησιά της χώρας. Η αγορά ανοίγει σταδιακά και οι επιχειρήσεις προσαρμόζουν τα προϊόντα τους λαμβάνοντας υπ’ όψιν την ιδιαίτερη γεωμορφολογία της Ελλάδας και τη σημαντική συμβολή του Τουρισμού στο ΑΕΠ. Για παράδειγμα, η Autohellas Hertz ενθαρρύνει την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης ενισχύοντας τον ηλεκτροκίνητο στόλο των βραχυχρόνιων μισθώσεων με μία νέα κατηγορία οχημάτων, τα eScooters, τα οποία είναι διαθέσιμα σε δημοφιλείς προορισμούς όπως είναι η Πάρος και η Μύκονος.
Η Ευρώπη θέλει να τα «χιλιάσει»
Κατά την τελευταία τετραετία η ΕΕ έχει εντείνει τις προσπάθειές της για την αειφόρο ανάπτυξη στα νησιά. Με αφορμή την πρωτοβουλία για πράσινη ενέργεια στα νησιά της Ευρωπαϊκής Ένωσης «Clean Energy for EU Islands Initiative» που ξεκίνησε το Μάιο του 2017, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει αποφασίσει να δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για να γίνουν πράσινα 1.000 νησιά της Ε.Ε αλλά οι ιδέες δεν σταματούν εδώ. Η τεχνολογία όπως φαίνεται έχει τον τελευταίο λόγο στην πράσινη ανάπτυξη κάτι που καθίσταται σαφές με την κατασκευή του πρώτου τεχνητού νησιού στον κόσμο, στη μέση της Βόρειας Θάλασσας. Η Δανία ενέκρινε την κατασκευή αυτού του πράσινου ενεργειακού κόμβου ο οποίος θα παρέχει στην αρχή και θα αποθηκεύει αρκετή πράσινη ενέργεια για να τροφοδοτήσει τρία εκατομμύρια ευρωπαϊκά νοικοκυριά
Βρίσκεται 80 χιλιόμετρα δυτικά της χερσονήσου Jutland, θα έχει έκταση 120.000 τετραγωνικών μέτρων (αντιστοιχεί σε 18 γήπεδα ποδοσφαίρου). Το νησί θα συνδεθεί με εκατοντάδες ανεμογεννήτριες που θα παρέχουν ενέργεια σε αρκετές ευρωπαϊκές χώρες.
Πηγή insider.gr