Σε ένα από τα αποκαλυπτικά τελευταία δημοσιεύματα της «Κ» σημειώναμε για το θέμα των ξύλινων κατασκευών/«περγκολών» (της παραλίας της Χώρας): Θα αλλάξουν «κοστούμι» και θα προσαρμοστούν στις υποδείξεις και στους όρους που θα θέσει το υπό εκπόνηση master-plan. Και επειδή (πρώτον), αντικειμενικά, δεν είναι δυνατόν να ξεκινήσει η υλοποίηση του Master-Plan στο εγγύς μέλλον και (δεύτερον), επιβάλλεται να βελτιωθεί (ώστε να γίνει πιο λειτουργική) η εικόνα του παραλιακού μετώπου της Χώρας εντός των επομένων δύο ετών, οι «βελτιωμένες» (με νέο «κοστούμι» ντυμένες) πέργκολες, θα κάνουν την «εμφάνισή» τους περί τα τέλη της ανοίξεως – αρχές καλοκαιριού του 2019…
…Μέσα σε όλα και το Master-Plan… / Το έγγραφο του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου…
Ξεκαθαρίζουμε (σύμφωνα με τα τελευταία νέα): Δεν πρόκειται να απογυμνωθεί από τις (υπάρχουσες) ξύλινες κατασκευές η χερσαία ζώνη του λιμανιού της Νάξου. Η εικόνα τους όμως, από το καλοκαίρι του 2019, θα είναι ομοιόμορφη. Θα αλλάξουν «κοστούμι» και θα προσαρμοστούν στις υποδείξεις και στους όρους που θα θέσει το υπό εκπόνηση master-plan. Και επειδή (πρώτον), αντικειμενικά, δεν είναι δυνατόν να ξεκινήσει η υλοποίηση του Master-Plan στο εγγύς μέλλον και (δεύτερον), επιβάλλεται να βελτιωθεί (ώστε να γίνει πιο λειτουργική) η εικόνα του παραλιακού μετώπου της Χώρας εντός των επομένων δύο ετών, οι «βελτιωμένες» (με νέο «κοστούμι» ντυμένες) πέργκολες, θα κάνουν την «εμφάνισή» τους περί τα τέλη της ανοίξεως – αρχές καλοκαιριού του 2019…
Η απόφαση είναι ειλημμένη. Το Δημοτικό Λιμενικό ταμείο Νάξου έλαβε τις αποφάσεις του. Οι επί της χερσαίας ζώνης του λιμανιού του νησιού μας ξύλινες κατασκευές από το καλοκαίρι του 2019 θα έχουν άλλα χαρακτηριστικά. Από τα τρία κοστούμια που «έκοψε» η αρμόδια Τεχνική Υπηρεσία, οι καταστηματάρχες θα (πειθ)αναγκαστούν να επιλέξουν ένα (εξ αυτών)… Με το τέλος της ερχόμενης καλοκαιρινής περιόδου, ξηλώνει το παλιό και ράβει καινούργιο ξύλινο και πάνινο «κοστούμι», η παραλία. Και οι τρεις (διαφορετικές) πέργκολες που σχεδίασαν οι της Αρχιτεκτονικής Επιτροπής του Δήμου Νάξου & Μικρών Κυκλάδων, πήραν την έγκριση του συμβουλίου της «Αρχιτεκτονικής». Βασικά υλικά για την κατασκευή των νέων (ομοιόμορφων) ξύλινων κατασκευών, το πανί και το ξύλο…
Όπως ενημερώθηκαν προ μηνών οι καταστηματάρχες της παραλίας:
– Οι καταστηματάρχες που δεν έχουν εξοφλήσει τις υποχρεώσεις τους στο Δ.Λ.Τ. Νάξου πρέπει να προσκομίσουν απόδειξη πληρωμής ή βεβαίωση ρυθμίσεως των οφειλόμενων ανταλλαγμάτων χρήσεως προηγούμενων ετών, προκειμένου να τους παραχωρηθεί ο αιτούμενος παραλιακός χώρος.
– Η καθαίρεση των κατασκευών που υλοποιήθηκαν χωρίς άδεια ή καθ’ υπέρβαση αυτής, διενεργείται εντός της αποκλειστικής προθεσμίας δύο (2) ετών από την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου (δηλαδή έως 28/11/2019), είτε με ευθύνη του ιδιώτη είτε με μέριμνα των αρμοδίων υπηρεσιών της οικείας Περιφέρειας. Το κόστος των δαπανών της καθαιρέσεως των αυθαίρετων κατασκευών βαρύνει τους χρήστες αυτών.
– Μετά το πέρας της διετίας (δηλαδή μετά τις 28/11/2019), η ύπαρξη αυθαίρετων κατασκευών αποκλείει την καθ’ οιονδήποτε τρόπο παραχώρηση της χρήσεως χώρων χερσαίας ζώνης.
Να, πώς έχει το σχετικό (με Βαθ. Προτ.: Επείγον – Αρ. Πρωτ. 79) έγγραφο (με ημερομηνία, Δευτέρα, 15 Ιανουαρίου 2018), που κοινοποιήθηκε εγκαίρως από το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Νάξου προς τους καταστηματάρχες της παραλίας της Χώρας Νάξου:
«Σας ενημερώνουμε ότι σύμφωνα με τα αναγραφόμενα στην παράγραφο 3β του άρθρου του άρθρου 96 του Ν. 4504/2017 «Εντός του χρονικού διαστήματος των δύο (2) ετών (από εκδόσεως του σχετικού νόμου δηλαδή έως 28/11/2019) είναι δυνατή, κατά παρέκκλιση κάθε άλλης διάταξης, η παραχώρηση της χρήσης του υποκείμενου και παρακείμενου χώρου των κατασκευών της παραγράφου 1, με απόφαση του φορέα διοίκησης και εκμετάλλευσης λιμένα, που κοινοποιείται στη γενική Γραμματεία Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Αποστολής.
Στην αίτηση προς το φορέα για την παραχώρηση του προηγούμενου εδαφίου επισυνάπτεται βεβαίωση αρμόδιου μηχανικού για τη στατική επάρκεια των υφιστάμενων κατασκευών. Στις περιπτώσεις κηρυγμένων αρχαιολογικών χώρων για τη λήψη απόφασης παραχώρησης απαιτείται η σύμφωνη γνώμη της αρμόδιας υπηρεσίας του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού».
Ως εκ τούτου, το Δ.Λ.Τ. Νάξου στις περιοχές δικαιοδοσίας του που υφίστανται κατασκευές δύναται να παραχωρεί παραλιακούς χώρους το ανωτέρω διάστημα.
Σας ενημερώνουμε ότι με την απόφαση αρ. 260/2017 του Διοικητικού Συμβουλίου του Δ.Λ.Τ. Νάξου, το αντάλλαγμα παραχώρησης παραλιακού χώρου για ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων κ.λπ. ειδών στη χερσαία ζώνη λιμένα Νάξου, καθορίστηκε και για το 2018 (το ίδιο με τα έτη 2011-2017) δηλαδή σε 32 ευρώ/τ.μ., πλέον χαρτοσήμου 3% και ΟΓΑ επί του χαρτοσήμου 20%.
Παρακαλείσθε εφόσον ενδιαφέρεστε να υποβάλλετε αίτηση αποκλειστικά έως 31/01/2018, για παραχώρηση παραλιακού χώρου τοποθέτησης τραπεζοκαθισμάτων στους χώρους που τηρούνται κατασκευές (πέργκολες-σκίαστρα) έτους 2018, έμπροσθεν και έναντι του καταστήματός σας στη χερσαία ζώνη λιμένα Νάξου. Το σύνολο των αιτήσεων θα εξεταστεί σε ένα και μοναδικό συμβούλιο και ως εκ τούτου δεν θα γίνει αποδεκτή καμία αίτηση και δεν θα εξεταστεί καμία εκπρόθεσμη υποβολή αίτησης.
Η αίτησή σας θα πρέπει να συνοδεύεται επίσης σύμφωνα με την εγκύκλιο αε.8321.6/01/12/12-03-2012 ΥΕΝ (ΑΔΑ Β443Φ-Ω4Β) από:
-Τοπογραφικό διάγραμμα, το οποίο θα είναι υπογεγραμμένο από Διπλωματούχο ή Πτυχιούχο Μηχανικό ανάλογης ειδικότητας και θεωρημένο από αρμόδια Τεχνική Υπηρεσία, στο οποίο θα απεικονίζεται ευκρινώς ο αιτούμενος για παραχώρηση χώρος σε σχέση με τις εγκεκριμένες οριογραμμές αιγιαλού-παραλίας και Χερσαίας Ζώνης Λιμένα και η ακριβής έκτασή του σε συγκεκριμένα τετραγωνικά μέτρα.
-Επίσης θα αναφέρεται ο σκοπός (π.χ. τοποθέτηση τραπεζοκαθισμάτων).
-Επί του τοπογραφικού διαγράμματος θα πρέπει να αναγράφεται η απόφαση καθορισμού Χερσαίας Ζώνης του οικείου Λιμένα η οποία έχει δημοσιευτεί στο ΦΕΚ 26Β’/26-11-1953. Τα όρια του αιγιαλού έχουν δημοσιευτεί στο ΦΕΚ 484Δ’/1992.
-Βεβαίωση αρμόδιου μηχανικού για τη στατική επάρκεια των υφιστάμενων κατασκευών.
-Άδεια λειτουργίας καταστήματος υγειονομικού ενδιαφέροντος στην οποία θα αναγράφεται ο επιτρεπόμενος αριθμός των τραπεζοκαθισμάτων που δύναται να αναπτύξει ο ενδιαφερόμενος.
Στην περίπτωση που τα αιτούμενα τετραγωνικά μέτρα δεν προβλέπονται από την άδεια λειτουργίας υγειονομικού ενδιαφέροντος πρέπει να προσκομίσετε στο Δ.Λ.Τ. Νάξου άδεια γνωστοποίησης καταστήματος υγειονομικού ενδιαφέροντος με πρωτόκολλο από τον οικείο Δήμο, χωρίς βέβαια αυτό να σημαίνει ότι υποχρεούται ο φορέας σε παραχώρηση χώρου, που να καλύπτει πλήρως τα προς ανάπτυξη αναφερόμενα τραπεζοκαθίσματα.
Οι καταστηματάρχες που δεν έχουν εξοφλήσει τις υποχρεώσεις τους στο Δ.Λ.Τ. Νάξου πρέπει να προσκομίσουν απόδειξη πληρωμής ή βεβαίωση ρύθμισης των οφειλόμενων ανταλλαγμάτων χρήσης προηγούμενων ετών, προκειμένου να τους παραχωρηθεί ο αιτούμενος παραλιακός χώρος.
Η παραχώρηση θα ισχύσει από την έγκριση της απόφασης παραχώρησης από Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αιγαίου.
Σας διευκρινίζουμε ότι η παραχώρηση χώρου από το Δ.Λ.Τ. Νάξου σε σας γίνεται αποκλειστικά και μόνο για ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων και δεν επιτρέπεται να τοποθετείτε άλλα είδη (π.χ. ψησταριές, ψυγεία, βάρκες, πινακίδες κ.λπ.). Επίσης είναι επιτρεπτή η παραχώρηση χώρου για τοποθέτηση σταντ μόνο στο πεζοδρόμιο έμπροσθεν των καταστημάτων και σε καμία περίπτωση στον πεζόδρομο ή στον έναντι των καταστημάτων παραλιακό χώρο ο οποίος θα παραμείνει ελεύθερος προς χρήση για το κοινό.
Σας ενημερώνουμε τέλος ότι βάσει του άρθρου 3 του ανωτέρω νόμου «Η καθαίρεση των κατασκευών που υλοποιήθηκαν χωρίς άδεια ή καθ’ υπέρβαση αυτής, διενεργείται εντός της αποκλειστικής προθεσμίας δύο (2) ετών από την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου (δηλαδή έως 28/11/2019), είτε με ευθύνη του ιδιώτη είτε με μέριμνα των αρμοδίων υπηρεσιών της οικείας Περιφέρειας. Το κόστος των δαπανών της καθαίρεσης των αυθαίρετων κατασκευών βαρύνει τους χρήστες αυτών.».
Σας ενημερώνουμε επίσης ότι το Δ.Λ.Τ. Νάξου θα εκπονήσει σύντομα μελέτη για την υλοποίηση νέων κατασκευών βάσει της ισχύουσας νομοθεσίας και κάθε νέα κατασκευή θα υλοποιείται σύμφωνα με την εκπονηθείσα από το φορέα μας μελέτη μετά τη λήψη των απαιτούμενων αδειών και εγκρίσεων.
Σας ενημερώνουμε τέλος ότι μετά το πέρας της διετίας (δηλαδή μετά τις 28/11/2019) η ύπαρξη αυθαίρετων κατασκευών αποκλείει την καθ’ οιονδήποτε τρόπο παραχώρηση της χρήσης χώρων χερσαίας ζώνης.
Επεδίωξαν οι διοικούντες τον Δήμο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων λίγους μήνες μετά την ανάληψη της (τοπικής) εξουσίας, επεδίωξαν –και αυτό οφείλουμε να τους αναγνωρίσουμε- να νομιμοποιήσουν τις υπάρχουσες ξύλινες κατασκευές (πέργκολες).
Ο «γόρδιος δεσμός» που αφορούσε στις ξύλινες κατασκευές (πέργκολες) που είναι εγκατεστημένες πάνω από είκοσι έτη στην χερσαία ζώνη του λιμένα Χώρας Νάξου (παραλία), «λύθηκε» λίαν προσφάτως από το Ειρηνοδικείο Νάξου. Απάντηση, μ’ άλλα λόγια, δόθηκε στο εξής καυτό ερώτημα: «Είναι νόμιμες οι πέργκολες;». Και η απάντηση είναι, «ναι». Ναι, οι πέργκολες είναι νόμιμες. Εστράφησαν κατά (του κύρους) των Πρωτοκόλλων Διοικητικής Αποβολής οι αιτούντες (καταστηματάρχες), υποβάλλοντας, προ καιρού, στο Ειρηνοδικείο Νάξου σχετικό αίτημα (ένδικη ανακοπή), και δικαιώθηκαν…
Με βάση των εν λόγω απόφαση: α. Οι πέργκολες είναι (πλέον) νόμιμες… β. Εφεξής, οι καταστηματάρχες θα καταβάλλουν το τίμημα για την χρήση των «προβολών» τους επί της παραλίας στο Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Νάξου… γ. Για παλαιότερες (προ του 2011) οφειλές στο Ελληνικό Δημόσιο («Κτηματική») αναμένεται να υπάρξει ρύθμιση (διευθέτηση) μέσω της διαδικασίας (των δόσεων) που ο νόμος προβλέπει… δ. Ουσιαστικός λόγος υποβολής εφέσεως από πλευράς Ελληνικού Δημοσίου (“Κτηματικής”) δεν υφίσταται, αφού επί σειρά πολλών δεκαετιών εκμεταλλευόταν ένα χώρο (την παραλιακή ζώνη πέραν του παλαιού αιγιαλού), τον οποίον ουδέποτε επεδίωξε να νομιμοποιήσει (στο ΦΕΚ του 1953, ως γνωστόν, γίνεται λόγος για τον “παλαιό αιγιαλό”)…
Στο από με ημερομηνία 13 Απριλίου 2011 (αρ. πρωτ. 17027) και με τίτλο «Εξαιρετικά Επείγον» έγγραφο του Υπουργείου Περιβάλλοντος προς τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις της χώρας (για ενημέρωση και των Πολεοδομικών Αρχών των παραθαλάσσιων περιοχών), αναφέρεται: «…Αρμόδιος για την παρακολούθηση των εκτελούμενων στην χερσαία ζώνη λιμένα έργων είναι ο οικείος φορέας διοίκησης και εκμετάλλευσης του λιμένα, μόνο δε η οικεία λιμενική αρχή και όχι ή/και η πολεοδομία, έχει την αποκλειστική αρμοδιότητα επιβολής του διοικητικού προστίμου του άρθρου 29, παρ.1 του ν. 2971/2001, σε περίπτωση αυθαίρετης κατασκευής σε χερσαία ζώνη λιμένα.». Στο ίδιο έγγραφο, διευκρινίζεται ότι: «Οι έννοιες “Λιμενική Αρχή” και “Φορέας διαχειρίσεως χερσαίας ζώνης λιμένα” είναι απολύτως διακριτές και δεν θα πρέπει να συγχέονται για την εφαρμογή των κείμενων διατάξεων.».
Σύμφωνα με το άρθρο 1 του Π.Δ. 267/98 «η διαπίστωση και ο χαρακτηρισμό αυθαιρέτου γίνεται ύστερα από αυτοψία υπαλλήλου της κατά τόπο αρμόδιας υπηρεσίας, που συντάσσει επί τόπου σχετική έκθεση. …Η ίδια έκθεση περιλαμβάνει και υπολογισμό της αξίας του αυθαιρέτου και επιβολή των προστίμων της παρ. 2 του άρθρου 17 του ν. 1337/83 όπως ισχύει.».
Αποκαλύπτουμε τα …μέτρα του (νέου) κουστουμιού της παραλίας… / Οι νέες πέργκολες…
Να, πώς έχει η τεχνική περιγραφή (στα κυριότερα σημεία της) του εν λόγω έργου (παρεμβάσεως) που αφορά στην εγκατάσταση και λειτουργία νέου σχήματος ξύλινων κατασκευών επί της χερσαίας (παραλιακής) ζώνης της πόλεως Νάξου από το καλοκαίρι του 2019:
Η παρούσα τεχνική έκθεση περιγράφει τις τρείς προς έγκριση «μορφολογίες πέργκολας» που πρόκειται να κατασκευαστούν στην χερσαία ζώνη λιμένα Νάξου. Σκοπός είναι η δημιουργία ομοιόμορφων κατασκευών που παρέχουν ηλιοπροστασία και φυσικό δροσισμό στους θαμώνες των καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος που διαθέτουν χώρους καθήμενων εντός της ΧΖΛΝ.
Με την αποτύπωση των υπαίθριων χώρων που χρησιμοποιούν οι καταστηματάρχες με βάση την πρόσοψή τους και τις υπάρχουσες κατασκευές διαπιστώθηκε ότι στην πλειονότητά τους έχουν σχήμα ορθογώνιου παραλληλόγραμμου και οι επικρατέστερες διαστάσεις τους είναι περίπου 6,00 μέτρα για την ανατολική (πρόσοψη επί πεζόδρομου) / δυτική όψη (πρόσοψη επί παραλιακού δρόμου) και 10,00 μέτρα για τη βορινή / νότια όψη. Για τον λόγο αυτόν τα μοντέλα σχεδιάστηκαν ενδεικτικά σε κάναβο 6,00Χ10,00 μέτρων. Σε πρόσοψη καταστήματος μεγαλύτερης των 6,00 μ. (και όχι μικρότερης των 7 μ.) επιβάλλεται η κατασκευή του αντίστοιχου «διπλού» τύπου πέργκολας. Σε περίπτωση εφαπτόμενων καταστημάτων επιβάλλεται η χρήση διαφορετικού τύπου, ώστε να αποφεύγεται η απόλυτη επανάληψη, ή η χρήση διπλού τύπου με την δυνατότητα όμως ξεχωριστών υποστυλωμάτων για κάθε κατάστημα. Επίσης στην περίπτωση συνεχόμενων καταστημάτων για να μη δημιουργούνται μεγάλα κλειστά καταστήματα, πρέπει να εναλλάσσονται οι τύποι ώστε να προκύπτουν ανοίγματα από την διαφορά ύψους των οροφών που θα βοηθούν στην εισροή του αέρα κάτω από τις πέργκολες.
Ο φέρον οργανισμός είναι από εμπλουτισμένη επικολλητή σύνθετη ξυλεία από iroko, νιαγκόν, λάρικα, καστανιά, δασική πεύκη (εμποτισμένη) λευκή δρυς, έλατο (εμπλουτισμένο) και κυπαρίσσι ή από αντίστοιχη φυσική ξυλεία.
Το μέγιστο ύψος της πέργκολας, βάσει του Νέου Οικοδομικού κανονισμού (άρθρο 2, Ν. 4067/2012), είναι 3,00 μέτρα.
Σε περίπτωση που οι κατασκευές χαρακτηριστούν ως «στέγαστρα» τότε το ύψος δύναται να ξεπεράσει τα 3,00 μέτρα. Τονίζεται ότι και στις δύο περιπτώσεις, βάσει του ίδιου αριθμού του Ν.Ο.Κ., αποκλείεται η κατασκευή οποιονδήποτε κατακόρυφων στοιχείων πλήρωσης του φέροντα οργανισμού.
Η πάκτωση των υποστυλωμάτων γίνεται σε θεμέλιο από μπετόν μέσω ανοξείδωτων μεταλλικών πελμάτων και ανοξείδωτων κοχλιών.
Το υποστύλωμα τοποθετείται σε βιδωτή βάση κλειστού, ορθογωνίου παραλληλεπιπέδου ύψους 20-25 εκατοστών και ορθογώνιας διατομής αντίστοιχης της διατομής του υποστυλώματος. Το πέλμα της βάσης εξέχει κατά 6-8 εκατοστά και βιδώνεται στα τέσσερα άκρα του σε κοχλίες που είναι πακτωμένοι στο μπετόν. Επίσης μπορεί να βιδωθεί και στο κέντρο της κατασκευής σε κοχλία παρέχοντας μεγαλύτερη ασφάλεια. Το υποστύλωμα αφήνει ένα διάκενο 2-3 εκατοστά από τη βάση ώστε να στραγγίζουν τυχόν όμβρια ύδατα.
Στις κατακόρυφες πλευρές της βάσης υπάρχουν οπές στήριξης του υποστυλώματος με βίδες οι οποίες βρίσκονται σε διαφορετικό ύψος ώστε να μη δημιουργούν τάσεις σχίσης στο άκρο του ξύλου. Η μεταλλική κατασκευή είναι από ανοξείδωτη λαμαρίνα πάχους τουλάχιστον 50 χιλιοστών.
Η συνδεσμολογία των στοιχείων του φέροντα οργανισμού (υποστύλωμα-δοκός, δοκός-δοκός) για λόγους αντοχής και ευκολίας γίνεται με πιστοποιημένους ατσάλινους κουμπωτούς ταχυσύνδεσμους ξύλου, τύπου KNAPP. Ενώ δεν απορρίπτονται αισθητικά αποδεκτοί τύποι ξύλινων συνδέσεων, όπως χαρακτός με φαλτσογωνιά, εγκοπή με μόρσο, σύστημα αύλακα – προεξοχής.
Οι ταχυσύνδεσμοι αποτελούνται από δύο όμοια τμήματα σύνδεσης από χάλυβα υψηλής ποιότητας με γαλβανική επιψευδαργύρωση και κατάλληλη επίστρωση. Δέχονται υψηλά φορτία, δεν είναι ορατά, έχουν την ιδιότητα της αυτοσύσφιγξης, της πλευρικής σταθερότητας και παρέχουν ασφάλεια σε αναρρόφηση ανέμου. Ενδεικτικά, τοποθετούνται σύνδεσμοι διατομής 80/40 χιλιοστών, οι οποίοι έχουν ικανότητα παραλαβής φορτίων έως 3,8 KN ανά σύνδεση.
Η οροφή επικαλύπτεται από αναρριχητικά φυτά είτε από προσωρινά σκιάχτρα από ύφασμα, καλαμωτή (ολόκληρο καλάμι) και κινητά στοιχεία (τάβλα, διπλή τάβλα, καφασωτό, περσίδες). Τα στοιχεία πλήρωσης έχουν ύψος 1,5-3 εκατοστά και στηρίζονται στην πατούρα των κύριων δοκών βάθους 3 εκατοστών.
Ο χρωματισμός τόσο του φέροντα οργανισμού όσο και των ξύλινων στοιχείων επικάλυψης γίνεται με οικολογική ριπολίνη νερού απόχρωσης:
Λευκής
Πράσινης ελιάς
Γαλάζιας
Ενώ, τα πανιά σκίασης είναι λευκής απόχρωσης.
Οι τρείς τύποι:
Τύπος Α – «Απλός». Πρόκειται για τον κλασικό τύπο πέργκολας αποτελούμενο από πλαίσιο με κύρια ξύλινα δοκάρια ορθογωνικής διατομής ενδεικτικών διαστάσεων 0,17 μ Χ 0,12 μ (πατούρα 0,03 μ) και δευτερευουσών διαστάσεων 0,12 μ Χ 0,07 μ που διατάσσονται ανά 0,75 μ στην οροφή.
Τύπος Β – «Ανισόπεδος». Πρόκειται για τύπο πέργκολας αναπτυσσόμενο σε δύο επίπεδα υψομετρικής διαφοράς τουλάχιστον 0,50 μ. Και τα δύο επίπεδα αποτελούνται από πλαίσιο με κύρια ξύλινα δοκάρια ορθογωνικής διατομής ενδεικτικών διαστάσεων 0,17 μ Χ 0,12 μ (πατούρα 0,03 μ) και δευτερευουσών διαστάσεων 0,12 μ Χ 0,07 μ που διατάσσονται ανά 0,75 μ στην οροφή.
Τύπος γ – «Ιστιοπλοϊκός». Πρόκειται για τύπο πέργκολας αποτελούμενο από δύο τετραγωνικά τμήματα. Τα κύρια δοκάρια που αναπτύσσονται κατά μήκος του άξονα Βορρά-Νότου είναι μεγαλύτερης διατομής (ενδεικτικών διαστάσεων 0,20μΧ0,15μ), ενώ τα τοποθετούμενα κατά άξονα Ανατολής-Δύσης είναι λεπτότερα (ενδεικτικών διαστάσεων 0,17 μ Χ 0,90 μ.)
Το “καμπανάκι”…
Από τον Απρίλιο του 2015 το Υπουργείο Οικονομικών είχε «χτυπήσει καμπανάκι» στους Δήμους – «Υπό καθεστώς ειδικής προστασίας, αιγιαλός και ευπαθή οικοσυστήματα…»
Επισήμανση, πρώτη: Το («κολλημένο» μέχρι τα χτες) Εθνικό Κτηματολόγιο επανεξετάζει τις αποσπασματικές οριοθετήσεις που αφορούν της «γραμμή αιγιαλού»…
Επισήμανση, δεύτερη: Ο πολίτης δικαιούται να ζητήσει επανακαθορισμό της γραμμής του αιγιαλού, αν κρίνει ότι θίγεται…
Επισήμανση, Τρίτη: Από την 1η Ιουνίου εκάστου έτους, η διαδικασία δημοπρασίας θα διενεργείται από τον Προϊστάμενο των Περιφερειακών Διευθύνσεων Δημόσιας Περιουσίας ή από τον εξουσιοδοτημένο υπάλληλο του Αυτοτελούς Γραφείου Δημόσιας Περιουσίας, εξαιρουμένων των δημοπρασιών που έχουν ήδη προκηρυχτεί μέχρι την 31η Μαΐου εκάστου έτους παραχωρήσεως της παρούσας, οι οποίες ολοκληρώνονται από τον Δήμο…
Η πίεση για την ολοκλήρωση του έργου είναι μεγάλη, καθώς έχει συνδεθεί στις μνημονιακές υποχρεώσεις της χώρας με την ολοκλήρωση του Κτηματολογίου, καθώς είναι απαραίτητη για τον καθορισμό των ιδιοκτησιών προς την θάλασσα, αναφέρουν καλά πληροφορημένες πηγές.
Για την παραχώρηση του δικαιώματος απλής χρήσεως χώρων αιγιαλού, παραλίας, όχθης και παρόχθιας ζώνης, μεγάλων λιμνών και πλεύσιμων ποταμών που τελούν υπό καθεστώς ειδικής προστασίας, εφαρμόζονται οι ειδικές διατάξεις που διέπουν το καθεστώς αυτών και παραχωρούνται κατόπιν σύμφωνης γνώμης των αρμοδίων κατά περίπτωση Υπουργών. Όπως αναφέρει ο σχετικπος νόμος, ο πολίτης θα έχει το δικαίωμα να ζητεί επανακαθορισμό της γραμμής του αιγιαλού, εάν κρίνει ότι θίγεται…
Σήμερα, το ποσοστό του αιγιαλού που είναι οριοθετημένο κυμαίνεται περίπου στο 15%-20%. Ωστόσο οι οριοθετήσεις είναι αποσπασματικές, καθώς (λόγω της τραγικής υποστελεχώσεως στα κατά τόπους γραφεία δημόσιας περιουσίας) γίνονται μόνο κατά περίπτωση, κατόπιν αίτησης του ενδιαφερομένου. Η υπόθεση επισπεύδεται πλέον υποχρεωτικά ως μνημονιακή υποχρέωση, με εργαλείο την προκαταρκτική χάραξη αιγιαλού που πραγματοποίησε το 2008 για το σύνολο της χώρας η ΕΚΧΑ. Οι χάρτες θα εξεταστούν και θα εγκριθούν από τα γραφεία δημόσιας περιουσίας.
Τα πλεονεκτήματα της οριστικής χαράξεως του αιγιαλού είναι πολλά. Κατ’ αρχάς, ξεκαθαρίζουν οριστικά τα όρια των ιδιωτικών ιδιοκτησιών, άρα και τα όρια των όποιων επεμβάσεων. Επιπλέον, θα αποκαλυφθεί και το πλήθος των αυθαιρεσιών που έχουν ανά τα έτη ανεγερθεί στους αιγιαλούς, επιτρέποντας στο υπουργείο Οικονομικών να προωθήσει τον καταλογισμό και την είσπραξη προστίμων. Το μειονέκτημα, σύμφωνα με ορισμένες εκτιμήσεις, είναι ότι οι ορθοφωτοχάρτες της εταιρείας Κτηματολόγιο Α.Ε. αποτυπώνουν μεν τη σημερινή κατάσταση, αλλά δεν λαμβάνουν υπόψη οικολογικά κριτήρια. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, ακόμα και μετά την οριστικοποίηση, ο πολίτης δικαιούται να ζητήσει επανακαθορισμό της γραμμής του αιγιαλού, αν κρίνει ότι θίγεται.
Η μεταβίβαση του δικαιώματος απλής χρήσεως από τους ΟΤΑ Α΄ βαθμού προς τρίτους διενεργείται αποκλειστικά και μόνο με τη σύναψη έγγραφης συμβάσεως μισθώσεως. Το μισθωτήριο συμβόλαιο συντάσσεται σε τρία (3) αντίγραφα που υπογράφονται από τα συμβαλλόμενα μέρη, αφού καταβληθεί εφάπαξ από το μισθωτή ποσοστό 30 % επί του συνολικού μισθώματος υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου. Στο μισθωτήριο συμβόλαιο προσδιορίζονται σαφώς τα στοιχεία του μισθωτή, η διάρκεια της μισθώσεως, η θέση με συντεταγμένες και το εμβαδόν του κοινοχρήστου χώρου που παραχωρείται, η ιδιότητα του (αιγιαλός, παραλία κτλ), το είδος της χρήσεως και το καταβλητέο αντάλλαγμα.
Στο σημείο αυτό να επισημάνουμε και τα ακόλουθα:
1. Το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Νάξου, Αμοργού & Μικρών Κυκλάδων από το 2010 λειτουργεί ως εποπτεύουσα αρχή και έχει επιβάλει πρόστιμα για την ανέγερση ξύλινων κατασκευών (πέργκολες: υπόστεγα-στεγασμένοι χώροι) και τα οποία έχουν βεβαιωθεί στο Δημόσιο Ταμείο!..
2. Ο ακήρυχτος «εμφύλιος» με πεδίο συγκρούσεων ένα μη νομιμοποιημένο «αχυρώνα», καιρός ήταν να σταματήσει…
-Από τις αρχές του 1990 όταν και επεκτάθηκε η παραλία, αποκτώντας την σημερινή της μορφή έως σήμερα, δεν έχουν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες για την νομιμοποίησή της…
-Οι καταστηματάρχες είναι αυτοί που δεν ευθύνονται για την κακή εικόνα της παραλίας της Χώρας…