Σύμφωνα με το ypodomes.gr και με βάση την εμπειρία των προηγούμενων ετών, το έργο προϋπολογισμού 100 εκ. ευρώ, θα ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2023. Σύμφωνα με τον κ. Μανουσάκη, το επόμενο διάστημα θα ξεκινήσουν οι διαγωνισμοί των αντίστοιχων έργων για τη Φολέγανδρο, τη Μήλο και τη Σέριφο, ενώ έως το τέλος Νοεμβρίου πρόκειται να προκηρυχθούν οι διαγωνισμοί για τα τρία νησιά των νοτιοδυτικών Κυκλάδων που υπολείπονται. Θα συνδεθούν με την Αττική μέσω Λαυρίου. Σκοπός είναι τα έργα να ολοκληρωθούν μέσα στο 2024.
Ο πρόεδρος του ΑΔΜΗΕ αναφέρθηκε στα περιβαλλοντικά οφέλη με την ολοκλήρωση των έργων αυτών, κάνοντας λόγο για μηδενικές εκπομπές ρύπων στο τέλος της δεκαετίας, αφού «με τις νέες διασυνδέσεις που κυοφορούνται στο Αιγαίο θα είμαστε σε θέση να αποσύρουμε επιπλέον 850 μεγαβάτ ρυπογόνων μονάδων ηλεκτροπαραγωγής», ενώ ως προς τα οικονομικά οφέλη όταν θα συντελεστεί η πλήρης διασύνδεση, είπε πως μέχρι το 2030 αναμένεται να εξοικονομηθούν 440 εκ. ευρώ το χρόνο και μέχρι το 2030 κι όταν πλέον διασυνδεθούν όλα τα νησιά το όφελος θα φθάσει στο 1,5 δισ. ευρώ.
Το έργο αναλυτικά
Στην ουσία η έναρξη της διασύνδεσης Νάξου – Σαντορίνης, αποτελεί το πρώτο βήμα της Δ’ φάσης για την ηλεκτρική διασύνδεση των Κυκλάδων. Με την περάτωση αυτής της φάσης θα ολοκληρωθεί και το έργο στο σύνολο του.
Η ηλεκτρική διασύνδεση των Νότιων και Δυτικών Κυκλάδων με το ΕΣΜΗΕ θα πραγματοποιηθεί μέσω υποβρυχίων καλωδίων, μήκους περίπου 353,2 χλμ. και υπογείων καλωδίων , μήκους περίπου 19,6 χλμ.
Ο σχεδιασμός υλοποίησης του έργου περιλαμβάνει τα εξής στάδια:
Τη διασύνδεση με υποβρύχιο καλώδιο της Νάξου – Σαντορίνης, Σαντορίνης – Φολεγάνδρου , Φολέγανδρου – Μήλου, Μήλου – Σερίφου και Σερίφου -Λάυριο . Τέλος προβλέπεται και η κατασκευή τεσσάρων νέων υποσταθμών στα νησιά Σαντορίνη, Φολέγανδρο, Μήλο και Σέριφο.