Σήμερα κατασκευασμένα και αδειοδοτημένα είναι τα υδατοδρόμια στην Κέρκυρα, την Πάτρα και τους Παξούς και εκκρεμούν οι διαδικασίες για τα πέντε πρόσθετα υδατοδρόμια στο Ιόνιο (Κεφαλονιά, Ζάκυνθος, Λευκάδα, Μεγανήσι και Ιθάκη), η αδειοδότηση των οποίων, έχει καθυστερήσει σημαντικά, ενώ έχουν διατυπωθεί ενστάσεις για τους χειρισμούς της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων. Η Περιφέρεια και τα λιμενικά ταμεία των νησιών έχουν προχωρήσει στην υπογραφή προγραμματικής σύμβασης με τη ΔΕΠΑΝ (Δίκτυο ελληνικών Πόλεων για την Ανάπτυξη). Όπως λέει στο Reporter ο κ. Αναστάσιος Γκόβας, πρόεδρος της εταιρείας «Ελληνικά Υδατοδρόμια», η οποία «τρέχει» το project των υδροπλάνων μαζί με άλλες εταιρείες, ανάμεσα στις οποίες και η Hellenic Seaplanes, τις επόμενες ημέρες αναμένεται να τροποποιηθεί η προγραμματική σύμβαση, προκειμένου να προκηρυχθούν οι σχετικοί διαγωνισμοί και να «ξεκολλήσει» η αδειοδότηση
Ο κ. Αναστάσιος Γκόβας
Υπό αυτό το πρίσμα, «παραμένει εφικτός ο στόχος έναρξης δρομολογίων των υδροπλάνων την άνοιξη του 2021», επισημαίνει ο κ. Γκόβας, εξηγώντας ότι αν εκδοθούν οι σχετικές άδειες, είναι πολύ πιθανό στις αρχές του επόμενου έτους να ξεκινήσουν οι δοκιμαστικές πτήσεις. Ωστόσο, σε κάθε περίπτωση, κεντρική συνισταμένη είναι η εξέλιξη του κορονοϊού. Άλλωστε, αυτός είναι και ο λόγος, που ενώ το ενδιαφέρον είναι «ζωηρό», ιδιαίτερα από Γερμανούς επενδυτές, τηρείται στάση αναμονής. Σύμφωνα με τον κ. Γκόβα, οι Γερμανοί έχουν κάνει προχωρημένες συζητήσεις με την ελληνική πλευρά και μάλιστα είναι έτοιμοι να φέρουν δύο υδροπλάνα για δοκιμαστικά δρομολόγια. Προϋπόθεση, όμως, είναι η ομαλοποίηση της κατάστασης στο υγειονομικό πεδίο.
Παράλληλα, στην τελική ευθεία έχει εισέλθει και η αδειοδότηση 20 υδατοδρομίων στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου (Ρόδος, Χάλκη, Σύμη, Τήλος, Κάρπαθος, Καστελόριζο, Αγαθονήσι, Νίσυρος, Αστυπάλαια, Κάσος, Μύκονος, Σαντορίνη, Κύθνος, Κέα, Άνδρος, Σίκινος, Σέριφος, Δονούσα, Ανάφη, Κως). «Οι Κυκλάδες και τα Δωδεκάνησα είναι, ουσιαστικά, η καρδιά του project» υπογραμμίζει ο κ. Γκόβας, «καθώς προσελκύουν και το μεγαλύτερο τμήμα των τουριστικών αφίξεων» συμπληρώνει. Όπως αναφέρει, έχουν ολοκληρωθεί οι δύο από τις τρεις φάσεις που απαιτούνται για την αδειοδότηση, βάσει της σύμβασης ανάμεσα στις εμπλεκόμενες εταιρείες και την Περιφέρεια.
Πιο συγκεκριμένα, έχουν πραγματοποιηθεί οι αυτοψίες από τα τεχνικά κλιμάκια και οι μελέτες για τη χωροθέτηση των υδατοδρομίων και απομένουν η συγκέντρωση των απαραίτητων νομιμοποιητικών εγγράφων από τα λιμενικά ταμεία των νησιών και η κατάθεση της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, προκειμένου να υποβληθούν οι τεχνικοί φάκελοι στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και να αξιολογηθούν για να δοθούν οι άδειες ίδρυσης. Ο πρόεδρος της «Ελληνικά Υδατοδρόμια» τοποθετεί χρονικά την ολοκλήρωση των διαδικασιών μέχρι το καλοκαίρι του 2021. Επίσης, γνωστοποιεί, πως στο ίδιο στάδιο βρίσκεται και το υδατοδρόμιο στη λίμνη Ιωαννίνων, η οποία αναμένεται να είναι και η πρώτη, ανάμεσα σε 16-17 άλλες λίμνες, που θα λάβει την πολυπόθητη άδεια.
Παλαιότερο φωτογραφικό υλικό από το υδατοδρόμιο στη λίμνη των Ιωαννίνων
Ο ρόλος των αμφίβιων υδροπλάνων
Τα υδροπλάνα χωρίζονται σε διαφορετικές κατηγορίες. Οι βασικότερες είναι τα ευθεία floatplanes, τα οποία βρίσκονται πάνω σε πλωτήρες και τα αμφίβια floatplanes, τα οποία έχουν ανασυρόμενους τροχούς που βοηθούν στην προσγείωση σε αεροδρόμια. Ο κ. Γκόβας κάνει ιδιαίτερη μνεία στη δεύτερη κατηγορία υδροπλάνων, σημειώνοντας πως μπορούν να αποτελέσουν πόλο – έλξης για τους τουρίστες. «Φανταστείτε ένα τέτοιο υδροπλάνο να μπορεί να προσγειωθεί στο Ελευθέριος Βενιζέλος, να παραλάβει ένα group τουριστών και να τους μεταφέρει στα νησιά. Πρόκειται για αναβάθμιση των τουριστικών υπηρεσιών της χώρας», δηλώνει χαρακτηριστικά. Ωστόσο, συμπληρώνει, ότι το κόστος συντήρησης αυτών των υδροπλάνων είναι μεγαλύτερο από αυτό των συμβατικών.
Σε κάθε περίπτωση, η ανάπτυξη δικτύου υδατοδρομίων θεωρείται αναγκαία, καθώς θα αποτελέσει βασική συγκοινωνιακή διέξοδο για μικρά και απομακρυσμένα νησιά, ενώ θα ανοίξει το δρόμο για επενδύσεις και σε άλλους κλάδους, όπως το real estate.
reporter.gr