Ούτε μέσα στο 2023 θα πετάξουν τα υδροπλάνα στις Κυκλάδες, όπως και στις περισσότερες περιοχές στις οποίες προγραμματίζεται να δημιουργηθούν υδατοδρόμια. Πάντως, εντός του νέου έτους εκτιμάται ότι θα χορηγηθούν οι άδειες ίδρυσης υδατοδρομίων σε 30 νησιά του Νοτίου Αιγαίου.
«Όταν αποφασίσαμε να αναλάβουμε τη διαδικασία αδειοδότησης 28 υδατοδρομίων σε 26 νησιά του Νοτίου Αιγαίου δεν μπορούσαμε να φανταστούμε πόσο δύσκολο θα ήταν το εγχείρημα. Βρεθήκαμε αντιμέτωποι με προεδρικά διατάγματα, βάσει των οποίων δεν επιτρέπεται κάθε είδους μόνιμη κατασκευή σε λιμάνι. Σε άλλες περιπτώσεις, βασιλικά διατάγματα απαγορεύουν να δημιουργηθεί κιόσκι στον προβλήτα ενός υδατοδρομίου στις Κυκλάδες. Αυτά είναι ορισμένα μόνον από τα δεκάδες εμπόδια που έπρεπε να υπερπηδήσουμε, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις χρειάστηκε να αλλάξει και η νομοθεσία», σημειώνει μιλώντας στην “Καθημερινή” ο περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου Γιώργος Χατζημάρκος, που έχει, μέσω προγραμματικών συμβάσεων με τα Λιμενικά Ταμεία, αναλάβει να «τρέξει» τη διαδικασία της αδειοδότησης.
Τελικά έχει βελτιωθεί το καθεστώς αδειοδότησης; «Η διαδικασία έχει απλουστευθεί. Βλέπουμε φως στο τούνελ. Μέσα στο 2023 θα καταθέσουμε τους φακέλους για την εξασφάλιση άδειας ίδρυσης για περισσότερα από 30 υδατοδρόμια, συμπεριλαμβανομένων τριών για τα οποία οι διαδικασίες έχουν προχωρήσει από τους δήμους. Έτσι, θα δημιουργηθεί ένα συμπαγές δίκτυο που θα προσφέρει περισσότερες από 700 πιθανές δρομολογιακές συνδέσεις. Όμως φέτος θα είναι δύσκολο να υπάρξουν πτήσεις», ξεκαθάρισε ο κ. Χατζημάρκος.
Σύμφωνα με ρεπορτάζ της “Καθημερινής”, για να κατασκευαστεί ένα δημόσιο υδατοδρόμιο απαιτείται ένα λιμενικό ταμείο ή ένας οργανισμός λιμένος να εξασφαλίσει άδεια ίδρυσης, που επιτρέπει την κατασκευή των απαιτούμενων εγκαταστάσεων, όπως και άδεια λειτουργίας. Πρόκειται για δύο ξεχωριστές διαδικασίες. Για να ολοκληρωθεί η πρώτη, που συνεπάγεται την προσκόμιση έως 12 δικαιολογητικών και 15 βήματα, υπολογίζεται ότι απαιτούνται έξι μήνες, σύμφωνα με το Εθνικό Μητρώο Διαδικασιών. Σε ότι αφορά την άδεια λειτουργίας, χρειάζονται οκτώ μήνες, εννέα δικαιολογητικά και 24 βήματα.
Είναι όμως κοινό μυστικό ότι το διάστημα των συνολικά 14 μηνών για την πλήρη αδειοδότηση ενός υδατοδρομίου είναι «μαγική εικόνα», εάν ληφθεί υπόψη, όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, ότι η αναζήτηση και υποβολή των απαιτούμενων δικαιολογητικών σε αρκετές περιπτώσεις αποτελεί άθλο. Για παράδειγμα, πολλά –ίσως τα περισσότερα– λιμάνια είναι χωρίς περιβαλλοντική αδειοδότηση και άρα βάσει ποιων περιβαλλοντικών όρων θα αδειοδοτηθούν τα υδατοδρόμια (που ανήκουν στα λιμάνια);
Για να παρακαμφθεί το εμπόδιο αυτό χρειάστηκε να υπάρξει ειδική νομοθετική ρύθμιση. Ταυτόχρονα, ακόμη και η αναζήτηση τοπογραφικού σχεδίου ενός λιμανιού (χωρίς το οποίο είναι αδύνατον να χωροθετηθεί ένα υδατοδρόμιο) έχει υπάρξει ιδιαίτερα δύσκολη άσκηση.