«Η Νάξος έχει κάθε δυνατότητα να αναπτύξει την κρουαζιέρα. Είναι μια πρόκληση για το νησί να δεχτεί πολλά κρουαζιερόπλοια καθώς υπάρχει μεγάλη ζήτηση για τα νησιά των Κυκλάδων» λέει ο Δημήτρης Ιατρίδης, Εκτελεστικός Διευθυντής Ένωσης Λιμένων Ελλάδος. Παράλληλα αποστέλλει πρόσκληση στο Λιμενικό ταμείο του νησιού να ενταχθούν στην Ένωση Λιμένων Ελλάδος για να έχει καλύτερη εκπροσώπηση, φωνή, παρέμβαση στις εξελίξεις που συμβαίνουν στην Ελλάδα και στην Ευρώπη, καθώς θα υπάρξουν σημαντικές αλλαγές στη Λιμενική βιομηχανία.
Συνέντευξη στον Λάμπρο Δεμερτζή
Ας ξεκινήσουμε με κάποια στατιστικά στοιχεία που δόθηκαν στην δημοσιότητα από την Ένωση Λιμένων Ελλάδος και φαίνεται πως υπάρχει ανάκαμψη το 2021. Ωστόσο θέλω να σταθούμε και σε αυτά αλλά και κυρίως τι περιμένουμε στο 2022, οι πρώτες εκτιμήσεις που έχετε εσείς όσον αφορά την πρώτη φάση της κρουαζιέρας.
Η Ένωση Λιμένων Ελλάδος έχει μέλη 13 οργανισμούς λιμένων και 10 από τα κυριότερα δημοτικά λιμενικά ταμεία και κάποια, όπως των Χανίων, που είναι κρατικά. Φιλοδοξία μας είναι στο επόμενο διάστημα να έχουμε ακόμα μεγαλύτερη εκπροσώπηση από τα δημοτικά λιμενικά ταμεία και κρατικά λιμενικά ταμεία και στο πλαίσιο αυτό θα ήθελα να απευθύνω μια πρόσκληση και στα υπόλοιπα λιμενικά ταμεία των Κυκλάδων τα οποία αυτή την στιγμή δεν είναι μέλη μας.
Προφανώς πρέπει να μπουν για να είναι και πιο ανταγωνιστικά γιατί κάποια λιμάνια έχουν μείνει σε άλλες εποχές.
Να μπορούν να έχουν φωνή, να έχουν παρέμβαση σε αυτό που συμβαίνει στην χώρα μας, σε αυτά που συμβαίνουν στην Ευρώπη και στον κόσμο. Γιατί η ένωσή μας έχει δυνατή φωνή και παρεμβατικότητα και έχει την δυνατότητα συντονισμού πολιτικής και ενημέρωσης και πληροφόρησης και φόρουμ ανταλλαγής απόψεων και αυτό το γνωρίζουν πολύ καλά τα μέλη μας που είναι η Μύκονος, η Σαντορίνη, η Μήλος και η Σύρος. Μάλιστα η Σύρος εκπροσωπείται και στο διοικητικό μας συμβούλιο και αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό. Ήθελα λοιπόν να πω ότι και τα υπόλοιπα λιμάνια τα οποία δεν βρίσκονται αυτή την στιγμή μαζί μας, στο πλαίσιο και της νέας λειτουργίας και των νέων προκλήσεων του εκσυγχρονισμού τους μπορούν να συμμετάσχουν στην ένωσή μας με μεγάλη μας χαρά. Διότι θεωρούμε ότι με αυτόν τον τρόπο θα δουν και άλλες δυνατότητες και άλλες προοπτικές που ανοίγονται μπροστά μας τα επόμενα χρόνια. Γιατί για την ελληνική βιομηχανία είναι πολύ κρίσιμα τα επόμενα χρόνια. Συνεπώς είναι σημαντικό να βρίσκονται μέσα στις εξελίξεις. Μπορούν να πετύχουν πολλά περισσότερα και αν δείτε και στην κατάταξη μας η Μύκονος είναι στην 3η θέση και η Σαντορίνη στην 7η. Η Μήλος στην 16η και 17η η Σύρος.
Θα ήθελα το σχόλιο σας για την Νάξο, που βρίσκεται στην 401η θέση και αυτό δείχνει ότι ενώ μπορεί να είναι ένα νησί με πολλές προοπτικές, φαίνεται όμως ότι κάτι το κρατάει πίσω.
Η Νάξος η οποία είναι ένα εξαιρετικό νησί. Θεωρώ ότι έχει κάθε δυνατότητα να αναπτυχθεί η κρουαζιέρα όσο το επιθυμούν φυσικά και οι πολίτες της Νάξου και έχω την εντύπωση ότι το επιθυμούν οι πολίτες της Νάξου και αυτό αποτελεί μια πρόκληση για το επόμενο διάστημα. Για πολλά κρουαζιερόπλοια μπορεί να είναι ένας προορισμός γιατί πραγματικά η ζήτηση που υπάρχει αυτή την στιγμή είναι τεράστια για κρουαζιέρα στα Κυκλαδονήσια. Και τα άλλα νησιά όμως. Και η Πάρος έχει πολλές δυνατότητες και θα μπορούσε να συνδυαστεί με την Νάξο. Αλλά όλα τα νησιά, και η Τήνος και η Άνδρος έχουν δυνατότητες. Η Νάξος είναι ένα παράδειγμα νησιού που μπορεί να ωφεληθεί και από ενδεχόμενη συμμετοχή του στην ένωσή μας αλλά οπωσδήποτε και από τις προοπτικές που ανοίγονται στα επόμενα 2- 3 χρόνια στο πλάνο της κρουαζιέρας. Ήταν μια χρονιά πολύ σημαντική για την κρουαζιέρα, το γεγονός ότι φτάσαμε στο 50% των αφίξεων και γύρω στο 26% των επιβατών, ήταν πολύ κρίσιμο γιατί δείχνει πολύ σημαντικά σημεία ανάκαμψης στον κλάδο, παρά τις δύσκολες συνθήκες. Η κρουαζιέρας το 2020 ουσιαστικά σταμάτησε. Δεν υπήρχε καμία δραστηριότητα. Καταφέραμε με αργό άνοιγμα, δηλαδή η σεζόν ξεκίνησε Μάιο και στην πραγματικότητα η σεζόν σώθηκε από τον Αύγουστο και μετά. Τα νούμερα Αυγούστου, Σεπτεμβρίου, Οκτωβρίου ήταν εξαιρετικά. Και έτσι φτάσαμε στα σημερινά που δεν είναι καθόλου ευκαταφρόνητα. Θεωρώ πραγματικά ότι είναι τεράστια επιτυχία για την χώρα που είχε αυτά τα υψηλά για την εποχή και τα δεδομένα της πανδημίας νούμερα. Αυτή την στιγμή αντιλαμβάνεστε ότι σε διεθνές επίπεδο υπάρχει μια κατάσταση όπου αναμένουμε τι θα συμβεί τις επόμενες εβδομάδες και αυτό θα κρίνει εν πολλοίς και πώς θα κινηθεί και ο κλάδος της κρουαζιέρας μέσα στο 2022. Τα νούμερα των κρατήσεων είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικά, απλώς αυτό πρέπει να επιβεβαιωθεί και από την πορεία της πανδημίας τις επόμενες εβδομάδες.
Άρα ουσιαστικά η αναμονή που λέτε εσείς είναι εξαιτίας της πανδημίας;
Μέχρι τον Νοέμβριο, Δεκέμβριο τα πράγματα φαίνονταν ότι θα πάνε πάρα πολύ καλά και τώρα είμαστε συγκρατημένα αιδιόδοξοι ότι τους επόμενους μήνες θα υπάρξει εκτόνωση και της μετάλλαξης όμικρον και ας ελπίσουμε ότι δεν θα υπάρξουν άλλες εξελίξεις δυσμενείς. Εφόσον δεν υπάρξουν άλλες δυσμενείς εξελίξεις, πιστεύουμε ότι το 2022 θα είναι αρκετά ισχυρότερο από το 2021.
Είμαστε σε φάση εξωστρέφειας. Τουλάχιστον αυτό που βλέπω και από δημοσιεύματα ξένων μέσων ενημέρωσης που γράφουν ότι για τον Πειραιά φέτος μαζί με την Πάτμο θα είναι στην λίστα με τις καλύτερες κρουαζιέρες στον κόσμο. Είμαστε έτοιμοι ώστε να υποστηρίξουμε και την πλευρά προγραμματισμών των εταιριών;
Νομίζω ότι και στο επίπεδο και της ένωσης λιμένων Ελλάδος αλλά και στο επίπεδο όλων των φορέων της κρουαζιέρας και Υπουργείου Ναυτιλίας και σε επίπεδο Υπουργείου Τουρισμού, οι ενέργειες είναι συνεχείς σε αυτή την κατεύθυνση. Κάθε μέρα γίνονται επαφές θεωρούμε και με τους διεθνείς φορείς της κρουαζιέρας. Εφόσον τρέξει η κρουαζιέρα διεθνώς όπως πρέπει σίγουρα μια από τις χώρες που θα ωφεληθούν περισσότερο θα είναι η χώρα μας. Αυτό είναι δεδομένο. Πιστεύουμε δηλαδή ότι και η σεζόν μπορεί να ξεκινήσει νωρίτερα φέτος, από τον Μάρτιο, και αυτός ήταν ο σχεδιασμός της πολιτείας. Τα Ελληνικά λιμάνια είναι έτοιμα και αυτό είναι πολύ σημαντικό για να υποδεχθούν την κρουαζιέρα φέτος. Γίνονται και ενέργειες και παρεμβάσεις και σε επίπεδο υποδομών. Τα μεγάλα λιμάνια γνωρίζουν πώς θα αντιμετωπίσουν την κρουαζιέρα. Αλλά για άλλα μικρότερα λιμάνια από το γεγονός ότι έχουν για πρώτη φορά τα τελευταία χρόνια εμφανιστεί κρουαζιερόπλοια, έχουν βελτιωθεί πάρα πολύ στον τομέα παροχής υπηρεσιών το οποίο είναι πολύ χρήσιμο. Διότι ο χρόνος παραμονής όπως ξέρετε στα νησιά στις κρουαζιέρες δεν είναι πάρα πολύ μεγάλος αλλά είναι πολύ κρίσιμος για την εμπειρία του ταξιδιώτη και το τι εντυπώσεις θα δώσει κατά την επιστροφή στην πατρίδα του. Και για το πώς θα μπορέσει ο προορισμός αυτός να είναι ενσωματωμένος στα επόμενα ταξίδια. Συνεπώς γίνονται μεγάλες προσπάθειες αυτή την στιγμή και θεωρούμε ότι αν ξεπεραστεί η πανδημία σε μεγάλο βαθμό, -γιατί όπως ξέρετε όλοι περιοριζόμαστε από τα υγειονομικά πρωτόκολλα και επιμένουμε στην πιστή εφαρμογή τους- θα πάμε πολύ καλά. Θα δείτε και στα νούμερα μας ότι ενώ στις αφίξεις είμαστε πάνω από 50% στους επιβάτες είμαστε στο 25% γιατί υπάρχουν οι περιορισμοί στην χωρητικότητα των πλοίων λόγω της πανδημίας. Εφόσον μεγαλώσουν τα όρια ή αρθούν εντελώς οι περιορισμοί, πιστεύουμε ότι τα πράγματα θα τρέξουν πολύ καλά μέσα στο 2022, αλλά πάντα έχουμε αυτή την συγκρατημένη αισιοδοξία διότι καταλαβαίνετε ότι δεν μπορούμε να έχουμε μια οριστική άποψη από τον Ιανουάριο για το πώς θα κινηθούν τα νούμερα. Πάντως τα σημερινά νούμερα και οι κρατήσεις πχ και στην Θεσσαλονίκη είναι τριπλάσια αυτή την στιγμή σε σχέση με τα αποτελέσματα του 2021 και σε άλλους προορισμούς, στον Πειραιά πολύ μεγαλύτερη και σε άλλους προορισμούς υπάρχει μεγάλος δυναμισμός.
Είναι η κρουαζιέρα ένας παράγοντας έτσι ώστε να λειτουργήσει ως ώθηση λιμενικών έργων βελτίωσης υποδομών;
Αυτό είναι πολύ κρίσιμο και καλά κάνετε και το αναφέρετε. Είναι δεδομένο ότι η δυνατότητα υποδοχής επισκεπτών συνδέεται άμεσα με τις δυνατότητες κάθε λιμένα και δεν υπάρχουν πολλοί λιμένες στην Ελλάδα που να έχουν μεγάλες δυνατότητες σε αυτόν τον τομέα. Οι υποδομές αποτελούν προϋπόθεση για την περαιτέρω ανάπτυξη της κρουαζιέρας και σε αυτόν τον τομέα κινούνται όλα τα λιμάνια και τα ιδιωτικοποιημένα λιμάνια. Δηλαδή ο Πειραιάς θα φτιάξει τα προβλήματα που έχει. Στη Θεσσαλονίκη θα γίνει προβλήτα 6, που θα χρησιμοποιηθεί σε έναν βαθμό και για την κρουαζιέρα και οπωσδήποτε λιμάνια όπως η Σαντορίνη, η Μύκονος αλλά και μικρότερα λιμάνια έχουν δυνατότητες περαιτέρω επέκτασης για να υποδεχθούν κι άλλα κρουαζιερόπλοια. Αλλά και τα νησιά που δεν δέχονται τόσο μεγάλη κρουαζιέρα είναι σημαντικό να φτιάξουν τέτοιες υποδομές. Το Υπουργείο Ναυτιλίας έχει προχωρήσει σε ένα πρόγραμμα, το οποία δεν αφορά μόνο την κρουαζιέρα, αφορά γενικότερα λιμενικές υποδομές. Υπάρχουν 175 εκατομμύρια ευρώ στο νέο ΕΣΠΑ για την χρηματοδότηση 33 έργων για αναβάθμιση λιμενικών δομών στα νησιά. Και άλλα 200 εκατομμύρια ευρώ για τι χερσαίες ζώνες λιμένων και τις λιμενικές εγκαταστάσεις τα οποία είναι από το πρόγραμμα «ΝΕΑΡΧΟΣ», υπάρχουν χρήματα που μπορούν να αξιοποιηθούν, που θα βοηθήσουν τις υποδομές και στην κρουαζιέρα.
Πέρα από τις ομορφιές που έχει η Ελλάδα πρέπει να είναι και ανταγωνιστική γιατί υπάρχουν κι άλλοι προορισμοί όπως είναι η Τουρκία ή η Ισπανία που διαβάζω ότι ανακάμπτει πολύ δυναμικά μετά την πανδημία. Ουσιαστικά οι χώρες της Μεσογείου είναι αυτές που απειλούν την κρουαζιέρα για την χώρα μας. Φαίνεται να υπάρχει αυτός ο ανταγωνισμός ειδικά στην Τουρκία που καταλαβαίνουμε ότι το συνάλλαγμα είναι πολύ διαφορετικό;
Υπάρχει πολύ μεγάλος ανταγωνισμός στην Μεσόγειο. Αλλά είναι δημιουργικός ο ανταγωνισμός, μας κάνει και εμάς καλύτερους, χαιρόμαστε που υπάρχει ανταγωνισμός. Δεν έχουμε να φοβηθούμε τίποτα, αντιθέτως κάθε χρονιά η ελληνική κρουαζιέρα παρουσιάζεται πιο δυνατή και σε επίπεδο παροχής υπηρεσιών και σε επίπεδο αριθμού και σε επίπεδο βαθμού ευχαρίστησης των επιβατών οι οποίοι επισκέπτονται την χώρα μας. Και με αυτό τον τρόπο θα έρθουν περισσότεροι στην χώρα μας αρκεί να έχουμε υποδομές και είναι και ένα στοίχημα το οποίο πρέπει να το κερδίσουμε το επόμενο διάστημα.