Πήγα στην Πάρο για πρώτη φορά πριν από 58 καλοκαίρια. Εκεί μεγάλωσαν η μητέρα μου, τα αδέλφια της και οι γονείς της. Η ανατολική Πάρος, η Μάρπησσα και το Πίσω Λιβάδι δεν είχαν ρεύμα, φωτίζαμε με λάμπες πετρελαίου, οι κάτοικοι ήταν αγρότες, κτηνοτρόφοι και ψαράδες. Στην παραλία του Πίσω Λιβαδιού άπλωναν δίχτυα για να στεγνώσουν, όπου περίσσευε επιφάνεια μπορούσαμε να κάτσουμε μετά το μπάνιο. Τα αυτοκίνητα ήταν λιγοστά, κάτι αμερικάνικες κούρσες και μερικά λεωφορεία. Το γαϊδούρι και το άλογο χρησιμοποιούνταν ευρύτατα. Τον προηγούμενο μήνα η Πάρος φιλοξένησε 130.000 επισκέπτες. Ο πληθυσμός της με βάση την απογραφή του 2011 είναι 14.000 και δεν μειώθηκε παρά τα μνημόνια. Η Πάρος πάντα είχε τουρισμό, ακόμα και το 1945 λίγους μήνες μετά την απελευθέρωση. Πολλούς Ελληνες, λίγους ξένους. Το 2008 επί δημαρχίας Γιάννη Ραγκούση απέκτησε γενικό πολεοδομικό σχέδιο, σύμφωνα με τις προβλέψεις του οποίου μόνιμος και εποχικός πληθυσμός θα έφτανε τις 73.000 στο αποκορύφωμα της σεζόν. Οι μελετητές έπεσαν 100% έξω. Ηταν το πρώτο νησί των Κυκλάδων που έκανε αυτό το βήμα. Σύμφωνα με τη μελέτη, «ο αριθμός των ιδιοκτητών κυρίως δεύτερης κατοικίας αναμένεται να αυξηθεί προσεγγίζοντας τις 32.000 από 19.000 που είναι σήμερα και η κατασκευή δεύτερης κατοικίας προκρίνεται ως βασική μορφή οικονομικής δραστηριότητας στη μελέτη, σε αντίθεση με τη δημιουργία μεγάλων ξενοδοχείων».
Η κριτική που γινόταν στο σχέδιο από τον σύλλογο «Φίλοι της Πάρου» ήταν ότι θα ενίσχυε την εκτός σχεδίου δόμηση διευρύνοντας του όγκους των χωριών, οδηγώντας στην ένωση του ενός με το άλλο. Αυτό σε ένα βαθμό γίνεται τώρα μεταξύ Μαρμάρων, Προδρόμου και Μάρπησσας όπου –στη Μάρπησσα– τα τρία τέταρτα του πληθυσμού μένουν έξω από τον ιστό του χωριού.
Η τάση αυτή προϋπήρχε του σχεδίου και παρά τον αυστηροποίηση των όρων για την εκτός σχεδίου δόμηση δεν ανακόπηκε. Εφέτος εκδόθηκαν στην Πάρο 600 νέες οικοδομικές άδειες. Κτίσθηκε ένα μεγάλο πεντάστερο ξενοδοχείο πάνω από τον Λογαρά, ενώ ετοιμάζονται δύο ακόμα. Το αεροδρόμιο θα μεγαλώσει δεχόμενο μεγαλύτερα αεροπλάνα. Η αλήθεια είναι ότι σήμερα πολλοί επιβάτες μένουν στον ήλιο μέχρι να επιβιβασθούν. Οι περισσότεροι επιβάτες θα πιέσουν όμως τους ήδη «λιγοστούς» πόρους του νησιού αλλά κατά τον δήμαρχο Μάρκο Κωβαίο δεν απειλούν «να κάνουν την Πάρο, Μύκονο ή Σαντορίνη. Οι πρώτοι που δεν θέλουμε να αυξηθεί ο όγκος του μπετόν είμαστε εμείς». Οι πόροι που σπανίζουν είναι νερό, χώρος για τα σκουπίδια και δρόμοι για τα αυτοκίνητα. Το κύτταρο του σημερινού ΧΥΤΑ γεμίζει πιο γρήγορα και θα εξαντληθεί, αλλά γίνεται χωροθέτηση καινούργιου. Ομως εκατομμύρια πλαστικές συσκευασίες έρχονται από την ηπειρωτική χώρα χωρίς να επιστρέφονται τα περιτυλίγματά τους πίσω σε αυτήν. Παράλληλα, ήδη έχει δρομολογηθεί η κατασκευή δύο νέων εγκαταστάσεων αφαλάτωσης. Στην Παροικιά, που αντιμετωπίζει το μεγαλύτερο πρόβλημα κυκλοφορίας των αυτοκινήτων, μετρήθηκε ο φόρτος σε τρεις διαφορετικές εποχές. Η λύση θα είναι ένας νέος περιφερειακός δακτύλιος. Αλλά αυτός θα ξεπερασθεί σε μερικά χρόνια, αν στο νησί δεν αποφασισθεί ποιοι είναι οι μάξιμουμ φόρτοι επισκεπτών και αυτοκινήτων τους οποίους θέλει και μπορεί να εξυπηρετήσει.
Tάσος Τέλλογλου
kathimerini.gr