Σχολεία τα οποία στεγάζεται σε προκατασκευασμένες αίθουσες και δεν ανταποκρίνονται στις ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών. Έλλειψη αιθουσών, εξοπλισμού και υποδομών που καθιστά πολύ δύσκολη τη διδασκαλία και τις ειδικές θεραπείες των μαθητών, σχολεία που δεν στελεχώνονται εγκαίρως ή καθόλου με κάποιες θέσεις Παράλληλης Στήριξης, με αποτέλεσμα κάποιοι μαθητές να μη λαμβάνουν την απαραίτητη υποστήριξη. Αυτά είναι κάποια από τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι περίπου 70 μαθητές των ειδικών σχολείων σε Νάξο και Πάρο. Σύμφωνα με τον Κωνσταντίνο Κλουβάτο, Προϊστάμενο του Κέντρου Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ.) Νάξου, είναι απαραίτητη προϋπόθεση η υποστήριξη των μαθητών και η διασφάλιση της ισότιμης πρόσβασης στην εκπαίδευση για την προάσπιση της αρμονικής ψυχοκοινωνικής τους ανάπτυξης και προόδου.
Συνέντευξη στον Λάμπρο Δεμερτζή
Κύριε Κλουβάτε πού έχετε καταλήξει ως κέντρο διεπιστημονικής αξιολόγησης και συμβουλευτικής υποστήριξης για την Νάξο και για την Πάρο ως προς τις εκπαιδευτικές δομές στα δύο νησιά σε όλες τις βαθμίδες; Βλέπουμε ότι έχετε προχωρήσει σε αξιολογήσεις από το δημοτικό μέχρι και το λύκειο. Εάν θα βάζαμε κάποιους τίτλους για τα σχολεία της περιοχής, ποιοί θα ήταν αυτοί;
Κατ’ αρχάς θα έλεγα ότι στη Νάξο έχουμε όλες τις δομές της ειδικής αγωγής, από ειδικό νηπιαγωγείο, ειδικό δημοτικό από την β’ βάθμια έχουμε το ΕΕΚ και το ΕΝΕΕΓΥΛ, όλους του τύπους σχολείων της ειδικής αγωγής. Στην Πάρο έχουμε ήδη το ΕΝΕΕΓΥΛ και πολύ πρόσφατα κάναμε την εισήγησή μας για το ειδικό δημοτικό σχολείο. Δεν σημαίνει ότι όλα λειτουργούν απρόσκοπτα και όλα είναι μέλι γάλα.
Θέλω να σταθούμε λιγάκι στις παρατηρήσεις που έχετε κάνει και στα προβλήματα που υπάρχουν σε κάποια από αυτά.
Στο δημοτικό σχολείο Εγκαρών στεγαζόμαστε εμείς το ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. της Νάξου. Είναι ένας πολύ μικρός χώρος, ένα κτίριο μονοθέσιου σχολείου, ένα γραφείο και μια αίθουσα η οποία έχει χωριστεί σε μικρότερους χώρους υποχρεωτικά αλλά αυτό έγινε το 2011, όταν ξεκίνησε ως ΚΕΔΥ. Μετά μεγάλωσε έγινε ΚΕ.Σ.Υ., τώρα έχει μετονομαστεί σε ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ.. Ο χώρος είναι εντελώς ανεπαρκής πλέον για να υποστηρίξει αυτήν την υπηρεσία γιατί είναι πάρα πολύ μικρός.
Να δούμε τι γίνεται στο ειδικό δημοτικό σχολείο και στο ειδικό νηπιαγωγείο στον Άγιο Θαλάλαιο;
Στον Άγιο Θαλάλαιο είναι πολύ καλύτερα τα πράγματα. Το νηπιαγωγείο μισθώνει μια αίθουσα πολύ καλή. Στο δημοτικό σχολείο έχει γίνει επέκταση στο παλιό δημοτικό σχολείο του χωριού και το κτήριο είναι σχεδόν επαρκές. Το μόνο ότι είναι λίγο απομακρυσμένο από τα υπόλοιπα σχολεία, αυτό είναι το πρόβλημα εκεί, δεν υπάρχουν κτηριακά προβλήματα.
Κτηριακά έχουμε στο ΕΕΚ, εκεί που υπάρχουν οι προκατασκευασμένες αίθουσες.
Το ΕΕΚ, ενώ είναι στη Χώρα της Νάξου, δεν έχει σωστούς χώρους και επαρκείς. Είναι σε προκατ από την πρώτη στιγμή, από το 2004 στεγάζεται εκεί και κάποια στιγμή θα πρέπει να γίνει κάτι. Αυτό είναι το αίτημα αυτή την στιγμή. Ουδέν μονιμότερο του προσωρινού αλλά κάποια στιγμή πρέπει να βρεθεί ένα κτήριο κατάλληλο.
Και όσον αφορά το λύκειο που είναι μαζί με το ΕΠΑΛ;
Το ενιαίο ειδικό γυμνάσιο Λύκειο, στεγάστηκε στις υπόλοιπες αίθουσες του ΕΠΑΛ, σε ό,τι περίσσευε. Αυτοί οι χώροι είναι πάρα πολύ μικροί και σίγουρα δεν είναι ιδανικοί για να λειτουργήσει ένα τέτοιο σχολείο. Εδώ έχει γίνει κάποια κίνηση να κατασκευαστεί ένας χώρος πιο καλός.
Πάντως είναι κρίμα να το ακούω από έναν ειδικό να λέει ότι ένα σχολείο κατασκευάστηκε στα περισσεύματα κάποιου άλλου. Σαν εξέλιξη το ακούω πολύ άσχημο…
Ναι ακούγεται κάπως άσχημα αλλά αυτή είναι η αλήθεια. Όταν έγινε το ΕΝΕΕΓΥΛ, δεν υπήρχε άλλος χώρος, βρέθηκαν αυτές οι αίθουσες οι οποίες ήταν ίσως αποθηκευτικοί χώροι και μας παραχωρήθηκαν για τη λειτουργία του. Κάποια στιγμή και αυτό πρέπει να μπει σε χώρους διαφορετικούς, να έχει τα εργαστήριά του κτλ..
Πόσο εύκολο είναι να αλλάξουν κάποιες από αυτές τις δομές; Όλες αυτές οι ενέργειες που έχετε κάνει ως ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. έχουν πάει κάπου για να τεθούν οι βάσεις ενδεχομένως ενός διαλόγου μήπως αλλάξει κάτι;
Δεν είναι τωρινά, είναι γνωστά -ειδικά στην τοπική κοινωνία. Αλλά εμείς θέλουμε κάθε τόσο να το αναδεικνύουμε ώστε να ευαισθητοποιηθούμε λίγο περισσότερο και να επικαιροποιούμε αυτή την γνώση που υπάρχει ώστε να κινητοποιούνται και οι αρχές, γιατί όσο δεν δημοσιοποιούνται αυτά όλοι είναι στην αδράνεια.
Βλέπετε εσείς διάθεση να αλλάξει κάτι;
Για το ΕΝΕΓΙΝ υπάρχει μια υπόσχεση ότι υπάρχει χώρος και θα κτιστεί ένα κτήριο. Τώρα για το ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. που είναι και κομβική υπηρεσία εφόσον απευθύνεται σε δέκα νησιά, σε 115 σχολεία περίπου και θα έπρεπε να είναι πιο κεντρικά και σε ένα κτήριο 250τμ τουλάχιστον, (τόσο μας έχει εγκρίνει το Υπουργείο Παιδείας), πρέπει να δοθεί μια λύση από την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου από όπου και ανήκουμε. Έχει γίνει μια απόπειρα αλλά το τίμημα ήταν λίγο υψηλό και το απέρριψε η περιφέρεια αλλά κάποια στιγμή πρέπει να βρεθεί λύση.
Πρέπει να βρεθεί γιατί τα παιδιά είναι το μέλλον μας και δεν πρέπει ποτέ να το ξεχνάμε αυτό.
Ακριβώς! Πρέπει να μπορεί να λειτουργήσει και αυτή η υπηρεσία καλύτερα για να εξυπηρετήσει και περισσότερες ανάγκες. Τώρα για παράδειγμα εμείς λειτουργούμε εκ περιτροπής το προσωπικό. Δεν χωράμε όλοι μαζί ταυτόχρονα. Λόγω και των συνθηκών με την πανδημία δεν μπορούμε να πηγαίνουμε όλοι μαζί το πρωί στην δουλειά μας.
Και αν πρέπει να βρεθείτε όλοι μαζί γίνεται μέσω τηλεδιασκέψεων;
Ναι, λειτουργούμε υποχρεωτικά και με τηλεργασία.
Ελπίζουμε να ακουστείτε και να επικαιροποιηθεί αυτή η ανάγκη για να δείξουμε και να αναδείξουμε αυτό το μεγάλο ζήτημα.
Ευχαριστούμε και μακάρι να εισακουστούν οι προβληματισμοί μας αυτοί. Και για το ειδικό δημοτικό για την Πάρο, ο δήμος ήταν απ’ ότι φαίνεται θετικός και έχουν βρει κάποιο κτήριο, μας έστειλαν τα σχέδια και τα είδαμε και εμείς και νομίζω ότι θα πάει καλά αυτό το εγχείρημα.
Έχετε εικόνα για πόσα συνολικά παιδιά μιλάμε για όλες αυτές τις βαθμίδες εκπαίδευσης;
Πάνω από πενήντα παιδιά. 70 ίσως.