Στο στάδιο της υλοποίησης έχει εισέλθει το πιλοτικό πρόγραμμα μετατροπής των ΤΑΞΙ σε 6θέσια και 9θέσια στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, με βάση τη σχετική απόφαση του υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιου για τις Μεταφορές Μιχάλη Παπαδόπουλου. «Είναι προς την σωστή κατεύθυνση και θα εξυπηρετήσει και τους επαγγελματίες αλλά και τους επισκέπτες, ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες όπου σε πολλά νησιά η εύρεση ταξί είναι δύσκολη» επισημαίνει ο πρώην Πρόεδρος του Σωματείου Ιδιοκτητών Ταξί στην Σύρο, Λεονάρδος Ρούσσος. Σύμφωνα με τους όρους υλοποίησης, ο περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου Γιώργος Χατζημάρκος, δημοσίευσε τη σχετική πρόσκληση προς τους ιδιοκτήτες Ταξί με έδρα εντός της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, που επιθυμούν την αντικατάσταση ΕΔΧ ΤΑΞΙ αυτοκινήτων με επιβατικά οχήματα, προκειμένου να υποβάλουν τη σχετική αίτηση.
Συνέντευξη στον Λάμπρο Δεμερτζή
Εσείς συμμετείχατε και στις συναντήσεις για αυτή την μετατροπή και την τροπολογία που υπάρχει από το υπουργείο. Η άποψή σας ποια είναι;
Εμείς είμαστε θετικοί όσον αφορά το καινούριο νομοσχέδιο που μας δίνει την δυνατότητα να ταξινομήσουμε σε αντικατάσταση των υπαρχόντων ταξί των οποίων έχουμε, σε 7 θέσια και 9 θέσια. Και ο λόγος που είμαστε θετικοί είναι απλός. Όσον αφορά την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, ξέρετε πως είναι από τις πλέον τουριστικές περιοχές, ίσως η πρώτη σε όλη την Ελλάδα που έχουμε αυξημένη κίνηση κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, σε άλλα νησιά έχουν 2 μήνες τουρισμό άλλα έχουν 6. Γιατί και εμείς από νησί σε νησί, διαφέρουμε. Δεν είμαστε όλοι στο ίδιο επίπεδο. Η Σαντορίνη και η Μύκονος έχουν 6 μήνες. Εμείς εδώ στην Σύρο έχουμε 2. Παρόλα αυτά όμως η επαγγελματική μας ύλη κατά τους χειμερινούς μήνες ειδικά τα 10 τελευταία χρόνια της κρίσης και τώρα με τον κορωνοϊό σχεδόν μηδενίζεται, ενώ κάποτε βγάζαμε ένα μεροκάματο εδώ στην Σύρο τον χειμώνα. Δυστυχώς τα τελευταία χρόνια η δουλειά μας έχει πέσει πάρα πολύ, δυσκολευόμαστε να βγάλουμε ακόμα και ένα μικρό μεροκάματο.
Πως αυτό θα εξυπηρετήσει πρακτικά; Δηλαδή για έναν οδηγό ιδιοκτήτης ταξί, πώς θα είναι πιο συμφέρον να έχει ένα 9 θέσιο όχημα παρά το ταξί που όλοι ξέρουμε;
Τους καλοκαιρινούς μήνες που έχουμε αυξημένη ζήτηση στα ταξί σε όλα τα νησιά, άλλα λιγότερο άλλα περισσότερο, υπάρχουν συγκεκριμένες μέρες και ώρες που κάποιοι μπορεί να δυσκολεύονται να βρουν ταξί. Εγώ πιστεύω πως με το να κυκλοφορούν ορισμένα τέτοια 9 θέσια αυτοκίνητα, αυξάνεται κατά κάποιο τρόπο το πλήθος των ταξί. Γιατί θα μπορέσεις να πάρεις μια παρέα που είναι 8 άτομα ένας, ενώ θα χρειάζονταν 2.
Θα υπάρχει και αντίστοιχο όφελος για τους οδηγούς; Δηλαδή το κόστος που θα πληρώνουν είναι ανάλογο να πάρουν 2 ταξί;
Εμείς είχαμε κάποιες διαφορετικές απόψεις σε ό,τι αφορά την υπουργική απόφαση η οποία θα παρθεί για την κυκλοφορία αυτών των ταξί. Όπως γνωρίζετε το νομοσχέδιο λέει όταν η έδρα σου είναι μέχρι 10 ταξί, μπορούν και τα 10 να αιτηθούν οι συνάδελφοι να γίνουν πολυμορφικά. Όταν τα ταξί είναι μέχρι 40 έχουν δικαίωμα το 40% της έδρας να αιτηθεί και να πάρει ταξί. Όταν δε αιτηθούν παραπάνω γίνεται κλήρωση. Και στις πιο μεγάλες ακόμα έδρες όπως είναι η Ρόδος έχει το 30% της έδρας να διαθέτει πολυμορφικά ταξί. Η Ρόδος έχει περίπου 400 οχήματα, μπορεί να βγάλει περίπου λίγο λιγότερα από 120 οχήματα. Εμείς εδώ μέχρι 16. Πιστεύουμε ότι η ποσόστωση δεν έπρεπε να υπάρχει, θα έπρεπε να έχει αφεθεί ελεύθερο. Όποιοι και όσοι θέλουν να βγάλουν 7 θέσια και 9 θέσια ταξί. Αυτή ήταν η δική μας άποψη και ο λόγος είναι ότι το καλοκαίρι έχει μεγάλη ζήτηση, υπάρχουν σε κάποιες περιοχές και έντονα παράπονα για έλλειψη ταξί και με αυτόν τον τρόπο τα ταξί θα διπλασιάζονταν.
Είμαι εγώ λοιπόν με άλλα 2 άτομα, καλώ ένα ταξί κα έρχεται ένα 9θέσιο. Θα με παραλάβει εμένα που είμαστε 3 άτομα;
Στην περίπτωση που οι πελάτες είναι μέχρι 4, το κόμιστρο είναι ακριβώς το ίδιο και δεν αλλάζει απολύτως τίποτα. Όταν τα άτομα είναι από 5 μέχρι 8, μέσα στο ταξίμετρο το οποίο ο υφυπουργός ο Παπαδόπουλος ήδη έχει μιλήσει και ήδη αυτοί που φτιάχνουν τα ταξίμετρα το έχουν συμπεριλάβει στο λογισμικό του ταξιμέτρου, θα υπάρχει 3η και 4η ταρίφα. Όταν περπατάς εντός της περιμετρικής σου ζώνης αντί για την 1η ταρίφα θα βάζεις την 3η ταρίφα, όταν έχεις από 5 άτομα μέχρι 8. Όταν περπατάς εκτός περιμετρικής ζώνης θα βάζεις την 4η ταρίφα. Δηλαδή η 3η και η 4η ταρίφα θα έχουν ένα επιπλέον κόστος 30%. Όταν δηλαδή μια διαδρομή κοστίζει 10 ευρώ, από 1 έως 4 άτομα θα πληρώσουν 10 ευρώ αλλά όταν βάλεις από 5 μέχρι 8 θα πληρώσουν 13 ευρώ.
Όσον αφορά το κόστος των καυσίμων δεν είναι λογικό να έχει περισσότερη κατανάλωση;
Δεν είναι απολύτως αναγκαίο αυτό που λέτε. Εμείς όταν είχαμε βρεθεί στις 5-6 Φεβρουαρίου στην Ρόδο ορισμένα σωματεία από Κυκλάδες και Δωδεκάνησα, εκεί ο συνεταιρισμός ραδιοταξί Ρόδου έχει ένα τέτοιο 9 θέσιο, το οποίο είναι του συνεταιρισμού. Αυτό ήταν με τον νόμο 3109 κάτι το οποίο έχει καταργηθεί αλλά είχε το δικαίωμα όταν υπήρχε συνεταιρισμός να πάρει ανάλογα με το πλήθος των μετόχων πολυμορφικά τα οποία θα ανήκουν σε όλους. Αυτό λοιπόν ήταν ένα Toyota 1600 κυβικά, το οποίο έχει ίση και μικρότερη κατανάλωση θα έλεγα από το δικό μου, ένα Toyota Avensis, 2000 κυβικά. Και από ό,τι είδα γιατί με αυτό ήρθαν και μας παρέλαβαν, μια χαρά αυτοκίνητο είναι. Έχουμε φόβο ότι αν το φορτώσεις με 9 άτομα δυσκολεύεται, όμως με τα καινούρια συστήματα το αυτοκίνητο πήγαινε μια χαρά. Κατά κάποιο τρόπο το έργο μας έχει απελευθερωθεί, βέβαια δεν μπορεί να βγάλει άδεια ταξί ο οποιοσδήποτε αλλά τι να το κάνεις που το έργο μας έχει απελευθερωθεί με διάφορες μορφές.
Προσανατολίζεστε και στην αγορά ηλεκτρικών οχημάτων;
Όχι! Σε καμία περίπτωση για εμάς εδώ γιατί ούτε τις υποδομές έχουμε ακόμα αλλά και τις υποδομές να είχαμε το καλοκαίρι τα αυτοκίνητα δουλεύουν όλο το 24ωρο. Πότε θα το φορτίζουμε το αυτοκίνητο; Και δεν μπορώ να το βάζω καθημερινά στην φόρτιση και αν ψάξετε και τι εστί ηλεκτρικό αυτοκίνητο κάθε χρόνο η απόδοση της μπαταρίας χάνεται μέχρι 5%, δηλαδή στα 5 χρόνια η μπαταρία και να την φορτίζεις 100% η απόδοσή της δεν θα είναι πάνω από 80%. Δεν θα μπορούμε να τα δουλέψουμε. Είναι δύσκολο αυτό και λόγω των διαδρομών μας. Παρόλη την επιδότηση που δίνεται, που είναι σεβαστό ποσό δεν βλέπω εδώ κάποιον συνάδελφο να ενδιαφέρεται για ηλεκτρικό. Υβριδικό ναι. Έτσι όπως το βλέπουμε τώρα οι σκέψεις ορισμένων συναδέλφων που θέλουν να αντικαταστήσουν τα παλιάς τεχνολογίας με πετρέλαιο και επειδή έχουν ανέβει και οι τιμές των καυσίμων, προσανατολίζονται σε υβριδικά.