Συνέντευξη στον Λάμπρο Δεμερτζή
Τη δημιουργία ενός στρατηγικού σχεδίου προώθησης του ευρωπαϊκού τουρισμού σε μακρινές αγορές όπως οι ΗΠΑ, ο Καναδάς, η Λ. Αμερική, η ΝΑ Ασία – Κίνα, η Αυστραλία, η Αφρική, τα ΗΑΕ και η Ινδία, ως έναν τρόπο για να μπορέσει η χώρα μας να αντισταθμίσει τις τουριστικές απώλειες από τη ρωσική αγορά το 2022 αλλά και να ενισχυθούν οι τουριστικές ροές από τις αγορές αυτές, προτείνει ο Λύσανδρος Τσιλίδης, Πρόεδρος της Ομοσπονδίας Ελληνικών Συνδέσμων Τουριστικών και Ταξιδιωτικών Γραφείων (FedHATTA). Συμπληρώνει ωστόσο ότι μέχρι στιγμής δεν καταγράφονται ακυρώσεις ταξιδιωτικών προγραμμάτων, αν και η ροή των κρατήσεων έχει ανακοπεί, με τους ταξιδιώτες να τηρούν στάση αναμονής.
Επίσημα ξεκίνησε η τουριστική περίοδος από 1 Μαρτίου. Πού βρισκόμαστε; Η εικόνα που έχετε εσείς ποια είναι;
Ποια πρώτη του μήνα; Η τουριστική περίοδος πάντοτε για τον μαζικό τουρισμό ξεκινάει από το καθολικό Πάσχα και καταλήγει προς το τέλος Οκτωβρίου μέχρι το πρώτο δεκαήμερο Νοεμβρίου. Οι πρώτες αφίξεις αναμένονται όπως έχουν προγραμματιστεί και από τους διοργανωτές εκδρομών, οι πληρότητες αναμένονται να ανακοινωθούν οσονούπω. Δηλαδή αυτή την στιγμή υπάρχει κάποια κινητικότητα στα νησιά που είναι οι παραθεριστικοί οργανισμοί, υπάρχει όντως αυξημένο ενδιαφέρον για αφίξεις, αυτό δεν το αμφισβητεί κανείς. Άλλωστε προσπαθούμε να επανέλθουμε στην ομαλή κινητικότητα του τουρισμού που ήταν και θα είναι πάντοτε ένα δεδομένο που δουλεύουν όλες οι τουριστικές αγορές του κόσμου.
Έχει μουδιάσει καθόλου η αγορά με όλα αυτά, εσείς πώς το βλέπετε το ενδιαφέρον των ξένων για την χώρα μας;
Εμείς πρόσφατα κάναμε και μια συνάντηση με τα ευρωπαϊκά όργανα, κάναμε και ένα δελτίο τύπου το οποίο αναφέρει την ανησυχία γιατί αυτή την στιγμή δεν είναι εύκολο με αυτό που συμβαίνει. Ξέρουμε ότι ο κόσμος απαιτεί ειρήνη για να κάνει τα ταξίδια του. Η ανησυχία πολλών χωρών είναι ανησυχία και όλων και πρέπει γιατί δεν μπορείς να είσαι ήσυχος με ένα τέτοιο γεγονός. Σιγά σιγά θα επανέλθει η επανεκκίνηση του ενδιαφέροντος από τους ταξιδιώτες και πάντοτε θα προσμετριέται η συγκεκριμένη κρίση.
Εγώ βλέπω ότι εσείς ζητάτε να πάμε στις μακρινές αγορές. Καναδά, λατινική Αμερική, Αφρική, ενωμένα αραβικά εμιράτα, Ινδία για να καλύψουμε το κενό των Ρώσων. Αυτό πόσο εφικτό είναι; Πόσο εφικτό είναι να έλθουν Ινδοί;
Το να γεμίσεις με μια εθνικότητα τόσο μακρινή δεν γίνεται. Ωστόσο όλη η Ευρώπη για αυτές τις αγορές δούλευαν, δουλεύουν και θα δουλεύουν πάντα. Μη ξεχνάτε ότι η Αυστραλία ήταν κλειστά, εμείς δεν είχαμε την δυνατότητα να δεχτούμε από άλλες χώρες λόγω των πρωτοκόλλων του κόσμου. Μέχρι και πέρσι όλο το καλοκαίρι δεν είχαμε Λατινική Αμερική, δεν είχαμε Αυστραλία, δεν είχαμε Αφρική. Είχαμε πολύ περιορισμένες αγορές, με την ανατολική Ασία και άλλες τρίτες χώρες που δεν είχαν αναγνωριστεί τα εμβόλια τους, περιορισμένες αφού δεν γίνονταν εύκολα δεκτά.
Προ κορωνοϊού είχαμε αυτές τις αγορές;
Βεβαίως. Εμείς, τα γραφεία ταξιδίων, με αυτούς που δουλεύουμε επανερχόμεθα στις αγορές και τους προτείνουμε να επιλέξουν τους προορισμούς κυρίαρχα τους ευρωπαϊκούς αλλά πρωτίστως την Ελλάδα. Είμαστε συντεταγμένες 27 Ευρωπαικές χώρες, όλοι από κοινού με μια κοινή εκστρατεία αφού ενδιαφέρουν όλες τις χώρες οι επανακάμψεις τις αγοράς.
Το καλοκαίρι φέτος θα είναι όπως το είχαν σχεδιάσει αρχικά;
Ενα μεγάλο και σπουδαίο κομμάτι που δουλεύει στον τουρισμό και τα αστικά κέντρα είναι τα συνέδρια, είναι τα ταξίδια κινήτρων τα επαγγελματικά, τα επιχειρηματικά, είναι οι αποστολές που τον τελευταίο καιρό έχουν αυξήσει την κινητικότητα λόγω κατάργησης των τηλεδιασκέψεων. Όλα λοιπόν αυτά θέλουν χρόνο, τα συνέδρια θέλουν μια διετία να επανέλθουν και τα ταξίδια κινήτρων επίσης. Έχουμε αρκετή ζήτηση σχεδόν από όλες τις χώρες του κόσμου αλλά αυτά προοδευτικά, τοποθετούνται μέσα στην τουριστική περίοδο, πράγμα για το οποίο αυτή την στιγμή δεν έχουμε συγκεκριμένα στοιχεία. Πάντοτε λέμε ότι έχουμε μια κινητικότητα, έχουμε ζήτηση αλλά στο τέλος την περιόδου μετράς τα συν και τα πλην.
Επειδή είμαστε μια εφημερίδα που ενδιαφερόμαστε πρωτίστως για τις Κυκλάδες και μετά για όλη την χώρα στο κομμάτι του τουρισμού, πού βλέπετε να μην πηγαίνει καλά; Δηλαδή η Κρήτη έχει Ρώσους, η Χαλκιδική πάντα δουλεύει και αυτή με πολλούς Ρώσους, οι Κυκλάδες όμως δουλεύουν με άλλο κόσμο. Πώς τα βάζετε στη ζυγαριά όλα αυτά;
Το 2019 είχαμε 580 χιλιάδες Ρώσους και το 2021 είχαμε μόνο 67 χιλιάδες. Είναι ένα κομμάτι στο σύνολο των επισκεπτών, ένα σπουδαίο κομμάτι, είναι μια αγορά που έχει έναν συγκεκριμένο παραγωγικό αριθμό που δίνει δουλειά αλλά δεν σημαίνει ότι δεν θα δουλέψουμε πλέον με τις άλλες αγορές. Άρα τα μικρά νησιά, η Κρήτη, η Ρόδος, η Κως, η Ζάκυνθος θα δουλέψουν και με Πολωνούς, Ρουμάνους, Γάλλους. Κάποια αγορά ανεβαίνει κάποια αγορά κατεβαίνει. Έτσι είναι πάντα. Ανάλογα με την κρίση της χώρας.
Άρα εσείς λέτε ότι όποιες διακυμάνσεις θα είναι ήπιες.
Φυσικά και θα είναι ήπιες, δεν έχουμε παγκόσμιο πόλεμο.
Δεν βλέπετε δηλαδή μεγάλη ανατάραξη τουλάχιστον μέχρι στιγμής.
Δεν θέλω να φοβίσω κανένας με αυτά που σας λέω αλλά ούτε και να ενθουσιάσω. Δεν υπάρχει περίπτωση μια χώρα που όπως πέρσι είδατε ότι είχε κινητικότητα, έξαρση μέσα στο καλοκαίρι με διάφορες άλλες χώρες «κλειστές», να μη δουλέψει. Αυτό δεν σταματάει να γίνεται ποτέ. Αυτή την χρονιά ένα δεδομένο είναι ότι επαναλειτουργεί κανονικά η αγορά της Αιγύπτου, της Τουρκίας, του Μαρόκου, της Τυνησίας. Η Μεσόγειος έχει επανέλθει δυναμικά στην αγορά. Άρα όποιες εθνικότητες πήγαν και στις άλλες χώρες με την ίδια λογική θα πάνε και σε αυτές τις χώρες, δεν θα είναι μόνο η Ελλάδα η προτεραιότητα, άλλωστε αυτό δεν μπορεί να το πει κανείς. Έχουμε ένα μεγάλο τουριστικό προϊόν, έχουμε μια πολιτική τουριστική δική μας , έχουμε ένα πολύ δυνατό Brand name, δεν σημαίνει όμως ότι οι άλλες χώρες είναι ανύπαρκτες.
Και ειδικά με την τουρκική λύρα που είναι εκεί που είναι…
Ναι, ΟΚ, είναι εκεί που είναι. Αν σκεφτούμε και το Ρώσικο ρούβλι που αυτή την στιγμή έχει ισοπεδωθεί… πού θα ταξιδέψει ο Ρώσος, να πάει πού;